Як продаються сенси

П'ять тенденцій на ринку нон-фікшн літератури

08 травня 2019

63% проти 37%. Саме таке співвідношення тих, хто читає, до тих, хто за весь рік не прочитав жодної книжки (за результатами дослідження Ukrainian Reading and Publishing Data 2018). 

Цифри, на жаль, невтішні. Тому тиха гавань книжкового ринку стає ознакою минулого. Нові виклики книжкам як носію контенту стають зухвалішими. А битва за увагу читача щороку набуває радикальніших форм.

По-перше ми, як споживачі контенту, фактично перестаємо його споживати свідомо.

Набагато природнішим стає швидкий скролінг інформаційних стрічок із поодинокими зупинками у красивих або цікавих місцях. Зупиняємося там, де є якийсь скандал, зрада, сенсація або провокація.

По-друге, контенту стає дедалі більше. Цікаво, скільки мільйонів або мільярдів осіб, окрім мене, цієї хвилини пишуть текст для посту в соціальній мережі або для колонки у ЗМІ?

Як наслідок, загальний обсяг друкованих тиражів 2017 року скоротився на 8%, проте зріс на 4% 2018-го. Десяти-, семи- та навіть п’ятитисячні тиражі стали ознакою лише поодиноких бестселерів. Для більшої маси книжок тираж у 1,5–2 тисячі примірників стає стандартом. Для видавця це означає вищу собівартість видання, а для споживача — вищу роздрібну ціну.

У такому токсичному середовищі всеохопного контенту книжкам нелегко, проте шанси все одно є. Загальні тенденції такі:

Тенденція 1. Справжнє перемагає вигадане

Щороку читачі охоче віддають перевагу нон-фікшн літературі на противагу художнім творам або фентезі. Дедалі зростає попит на якісні книги із психології, саморозвитку, ведення бізнесу, краси та здоров’я. Якщо вже й витрачати вільний час на читання, то радше на те, що «прокачує» та робить мене ліпшим. Реагуючи на тенденцію минулого року, ми теж започаткували партнерський проект бізнес-школи МІМ із видавництвом BookChef, спрямований на створення серії книжок, які несуть читачам нові сенси. Наразі серія налічує вісім видань, одне з яких отримало нещодавно премію «Книжка 2018 року» всеукраїнського рейтингу. 

Стартапи, підприємництво, футурологія, фінанси й поведінкова економіка — напрямки, навколо яких серія розвиватиметься й надалі.

Тенденція 2. Океан ринку багряніє

Саме так можна охарактеризувати конкуренцію серед українських видавців за права на світові нон-фікшн бестселери. Оперативно зреагувати на появу рукопису, завзято боротися ставками роялті на торгах за права та видати книгу одночасно із світовою прем’єрою стає ознакою нормальної роботи видавництва. Приміром, абсолютні світові бестселери «HomoDeus» і «21 урок для 21 століття» Ювала Ноя Харарі вийшли українською одночасно з англійською версією та набагато раніше російськомовного аналога.

Тенденція 3. Провокаційні, НЕ сумні та веселі

Ринок контенту, як і його споживання, трансформується. А отже, трансформується і його подача у форматі книжок. Провокаційний формат подачі дедалі глибше проникає у книжки. Отже, не варто дивуватися таким назвам книжок, як «У ліжку з твоїм чоловіком», «Скок у гречку», «Монологи вагіни», «Ні Си» й інші. Зупинки серферів контенту дедалі рідшають. І те, що здавалося помітним іще вчора, миттєво може стати вже нецікавим. Тому реакція видавців на інформаційні тренди та хайпові теми постійно прискорюється. 

Тенденція 4. Більше за книгу

На ринку роздрібної торгівлі вже давно обговорюють тенденції омніканальності. На ринку книжок подібні дискусії стосуються омніформатності. Паперові книжки, електронний і аудіо формати з додатковими кейсами та обговореннями на зустрічах книжкових клубів — це однозначний мейнстрим. Тому ідею створення серії книжок «Бізнес-школа МІМ рекомендує» ми одразу доповнили форматом «Книжкового клубу». Подібний формат - не лише можливість обговорення думок навколо цікавої теми, а й зустрічі з однодумцями бізнес-спільноти та запрошеними спікерами. 

Тенденція 5. Маркетинг, маркетинг і ще раз маркетинг

Маркетинг як технологія створення та донесення цінності до споживачів рухатиме книжковий ринок уперед. Українські видавці вже активно інвестують у розвиток маркетингових компетенції. Створювати цінність інтелектуального продукту та поширювати її в маси — мабуть, і є тією самою роботою мрії для маркетолога.

Джерело - НВ.Бізнес