Експансія на іноземні ринки: історії випускників МІМ на сторінках Forbes 

13 квітня 2023

Історії випускників МІМ Станіслава Горбачевського, співвласника агентства перекладів Task Force, та Олександра Соколова, засновника онлайн‑ресторану японської кухні Smilefood, потрапили на шпальти видання Forbes-Україна, в якому йдеться про кейси успішного виходу на іноземні ринки.

Співвласник агентства перекладів Task Force Станіслав Горбачевський, випускник програми GNR NEXT, вирішив відкрити офіс у Варшаві, коли побачив різкий сплеск запитів на переклади з української мови від міжнародних перекладацьких компаній у Польщі, йдеться у статті. В цій країні попит на україномовних працівників зріс у 10 разів.

Міжнародні агенції неохоче підписують контракти з українськими нерезидентами через бюрократичну тяганину та складність податкової системи. Офіс у Варшаві спрощує й пришвидшує формальності з замовниками, каже Горбачевський. Task Force допомагає переселенцям, які потребують перекладу документів, компаніям і держорганам, котрі адаптують свої послуги для українців, а також підприємцям, які реєструють бізнес.

Засновник онлайн‑ресторану японської кухні Smilefood, випускник програми SE MBA, Олександр Соколов, про чий досвід відкриття бізнесу у Болгарії ми писали раніше, відкрив перший заклад у Софії в липні 2022 року, в який вклав €150 000. «Щомісяця зростаємо на 10–15%», – цитує Соколова Forbes. Ресторан, за його словами, перетнув точку беззбитковості – на черзі відкриття ще двох. «У Софії мешкає 2 млн людей. Це хороше, активне місто», – говорить Соколов. Постійний клієнт в Україні в середньому замовляє три рази на місяць, у Болгарії – чотири. «І чек вищий», – зазначає підприємець.

У софійському Smilefood працює 15 осіб, переважна більшість – жінки. 90% продуктів, що використовуються, – місцеві.

Соколов виділяє кілька переваг Болгарії перед країнами‑конкурентами: відсутність проблем з мовою – болгари розуміють російську та українську; наявність прямої логістики з Одесою – звідти Соколов отримує заготовки; усталені правила гри для учасників ринку – всі ресторани мають міжнародні сертифікати якості й безпеки. 

«Найскладніше – змусити людей зробити замовлення вперше. Зазвичай вони не схильні до експериментів, – каже Соколов. – Тому ми плануємо запропонувати щось на зразок гарантії – чеклиста. І якщо якась умова в ньому не виконується, повернемо гроші або зробимо нове замовлення за власний рахунок».