FINANCIAL TIMES: огляд світового ринку бізнес-освіти

Свіжий рейтинг бізнес-шкіл та їхніх програм .Методологія рейтингу. Огляд стану галузі

11 лютого 2019

Давні партнери Бізнес-школи МІМ - IMD та Carnegie Mellon: Tepper  - не здають своїх позицій. І в 2019 році FT відзначила їх у першій половині рейтингу, виділивши 22 і 35 місця, відповідно.  Ми вітаємо наших партнерів та бажаємо, щоб ніякі арктичні тайфуни світової економіки не змогли їм зашкодити.

Другий рік поспіль найкраща бізнес-школа світу за версією FT – Stanford. Harvard, INSEAD, Wharton та CEIBS входять до першої п’ятірки.

Нинішній етап розвитку всіх галузей освіти, вкрай щедрий на потрясіння, про що писала редакторка Work & Careers Isabel Berwick. По-перше, executive education, або середньо- та короткострокові програми для керівників,  стали сегментом, який зростає найшвидше. По-друге, як наслідок, галузь зазнає стратифікації – з одного боку великі, традиційні школи «повного циклу», а з іншого - дешеві постачальники, які пропонують курси, що задовольняють потреби моменту. З 7 грандів американської бізнес-освіти лише 2 школи не зазнали зменшення або стагнації кількості вступників. По-третє, як і в інших галузях, від найнеочікуваніших гравців підуть зміни правил гри у секторі – вже нині он-лайн курси з маргінальної забавки стають тим феноменом, що слід брати до уваги. Взагалі ж, представники сектора вважають, що саму концепцію бізнес-світи слід оновити.

Методологія рейтингу успішно слугувала своїй меті протягом майже 20 років. Але зі зміною галузі та суспільства буде змінюватись і методологія. Раніше основним критерієм було підвищення зарплати після закінчення програм МВА. І нині роль МВА як чинника персонального добробуту не зникла. Проте, стало очевидним, що лише цей критерій вже не може повністю визначати галузь. Тому, розпочалась робота з оновлення методології рейтингу бізнес-шкіл.

Про методологію рейтингу

Нині, щоб бізнес-школа могла претендувати на те, щоб її розглядали як кандидата на участь у рейтингу, вона повинна мати акредитацію Equis або AACSB.

До слова, МІМ зараз знаходиться у процесі акредитації AACSB, яка замає принаймні 7 років. У нас, на думку експертів, шанси дуже високі. Крім того, тільки ті школи, де мінімум 20% випускників повністю відповіли на питання рейтингу, беруться до рейтингів.

Школа оцінюється за 20-ма критеріями. З них відповідність 8 критеріям визначається на основі відповідей випускників (61%), 11 критеріям – даними шкіл (29%) та науковою діяльністю (10%). В основі відповідей випускників - збільшення доходу та співвідношення ціна / якість програми. Цікавим цьогорічним нововведенням є категорія соціальної відповідальності бізнесу.

Статті огляду відображають стан галузі. Зокрема, йдеться про програму МВА як інструмент побудови подальшого життя тих, чиї кар’єри закінчуються рано – спортсменів та деяких категорій митців. У нагоді стають он-лайн навчання та спеціальні програми співробітництва між бізнес-школами та професійними асоціаціями.

Якщо ви мрієте про бізнес в Китаї,  СEIBS - найкраща школа цієї країни, зможе бути для вас в нагоду. Вона - та ланка, яка пов’язує західну та східну цивілізації. Розуміння локального контексту та «гуансі» (зв’язки)  критично важливо для роботи в Китаї, а саме спільні зусилля у навчанні сприяють кращому розумінню цього ринку.

Скільки має бути людей в групі МВА? У великому класі більше можливостей нетворкінгу, туди приходять більше кращих роботодавців, а сукупні можливості школи збільшуються. Натомість, у меншій групі кращі стосунки, та й досвід навчання емоційно більш насичений. Досвід провідних американських бізнес-шкіл свідчить: і великий (Harvard, Wharton), і маленький клас (Stanford, Tuck) – це добре, за умови, що у наборі є достатньо людей, щоб залучити найкращих роботодавців, створити мережу «своїх» випускників у корпоративному світі, а також якщо наявні ресурси для функціонування моделі та філософське підґрунтя.

Довгі роки вважалось, що МВА – це лише для корпоративної кар’єри. Тому може здатись, що МВА переживає не найкращі часи. Адже ті, кого називають «талантами» нині часто віддають перевагу набору коротших програм, або не вважають, що формалізована бізнес-освіта потрібна для успішної кар’єри. Можливо, якщо ви – підприємець, чиї компанії не перевищують середній розмір, то МВА вам не критичний. Проте, нині «Big Tech», наприклад, Amazon, – чи не найбільші роботодавці випускників.

У не такі вже й старі і не такі вже й добрі часи бізнес-школи були аполітичними. Нині глобальна економіка означає не лише глобальні можливості, але і глобальні проблеми. Чи не вперше провідні бізнес-школи (Essec Business School, Сінгапур, Oxford’s Saïd Business School, Велика Британія, Grenoble Ecole de Management, Франція) починають говорити про вплив геополітики на порядок денний бізнесу.

Всі хочуть в Африку, адже це те місце, де бізнес перебуває на стадії активного розвитку. Роботодавці, провідні бізнес-школи та студенти нині намагаються опинитись/закріпитись там.

МІМ був піонером африканського вектору в Україні. МІМівські SE MBA групи вже 4 роки поспіль проводять свій міжнародний модуль у GIBS (Йоганнесбург) та Бізнес-школі University Stellenbosch.

Як ми будемо вибирати наших студентів? Тенденції останніх років свідчать про те, що все більше уваги буде приділятись «м’яким» навичкам, якщо з усіма іншими все гаразд, та комунікаційним. Велику роль у цьому нині відіграють соціальні мережі. Тому, дивимось уважно, що постимо у Фейсбуці та Інстаграмі.

Після прочитання Спеціального звіту, стало очевидним, що МІМ стовідсотково «в тренді». По-перше, ми, як і наші парнери, велика регіональна школа повного циклу, яка до того ж створює програми, які ринок вимагає «тут і зараз». По-друге, наші класи забезпечують як унікальний навчальний досвід, так і інтерес наших корпоративних партнерів, по-третє, нові бізнеси, які стають насправді великими, звертаються до нас по програми, поради, щодо хороших кандидатів на керівні посади, консалтингові проекти тощо. Ну і очевидно, що МІМівська МВА як інструмент збільшення доходів пропонує прекрасне співвідношення ціни та якості.