Зараз час виводити на ринок ноунейм товари - Олександр Колб про портрет сучасного споживача
08 липня 2022
Оптимістичні тенденції до зростання обсягів е-комерції на тлі неможливості передбачити, що буде в країні восени. В ефірі «МІМ. Економічний фронт» Олександр Колб, власник digital-агенції Promodo, автор популярного блогу про IT-бізнес «Велика Риба» розповів, що за його спостереженнями, інтернет-продажі ростуть щомісячно на 10-15%.
За його словами, у березні його компанія «торкнулась дна», працюючи на 10% від лютневих показників, після чого почалося поступове зростання.
- Відновлення роботи залежить не лише від галузі, але від настрою самого бізнесу. 93% обертів нашої компанії – це Україна. 9 із 10 топових е-коммерс майданчиків – наші клієнти. Це Фокстрот, Розетка, Комфі, Ельдорадо та інші. Динаміка відновлення ринку була схожа на те, як було при ковіді – спочатку паніка, а потім розуміння, що і як робити далі. У квітні ми вже відновили досить велику частку в портфелі, а у травні вже більше половини бізнесів України працювали і я вважаю це класною динамікою. Деякі клієнти використовували час невизначеності, щоб відірватися вперед, набрати міцності та відчувати себе добре в майбутньому, і бюджети на це були більші, ніж у довоєнний час. Йдеться про пошуковий маркетинг, контекстну рекламу та е-мейл маркетинг, коли вам приходять сповіщення про рух вашого замовлення, - каже Олександр Колб.
Поступово ринок все ж повертається до довгострокових інструментів і планування, хоча поки що йдеться про міні-стратегії тривалістю від трьох місяців. Відповідно, зі стратегії випливає перепаковка продукту та вибір інструментів, які найкраще підходять для поточних умов.
Великою мірою на тенденції вплинуло переміщення людей всередині країни – розвивається ринок у Львівській та Закарпатській областях, тоді як продажі на Харківщині впали. Не останню роль в цьому відіграло питання логістики – через бойові дії вона ускладнена, також не завжди є доступ до складів, або вони не завжди вціліли.
Олександр Колб констатує проблему з наповненням вітрини – кількість найменувань суттєво скоротилась, а дещо стало геть дефіцитним, та ж техніка з напівпровідниками. «У нас і так купують, було б що продавати» – приблизно так він описує діалоги з ритейлом. Втім, як довго збережеться така тенденція, важко сказати. Адже багато хто живе на заощадження, а як буде далі при прогнозованому падінні ВВП і невідомо якій тривалості бойових дій, сказати важко.
- Більше 60 % споживачів зараз не зважають на бренди. Суджу по собі: з початку повномасштабної війни я купив лише одні кросівки. І купив їх в інтернет-магазині, бо зараз це проблема – магазини одягу в Харкові не працюють. Зараз не так важливо як ти виглядаєш, тобі має бути зручно. Ми переомислюємо свої пріоритети і бюджети. Багато тих, хто залишився в Україні, майже на грані виживання. Я спостерігаю, що в місцях роздачі гуманітарки людей більшає і приїздять навіть на машинах. І роблю для себе висновок, що криза торкнулась вже і тих, у кого є і хороші машини, - говорить Колб.
І хоча загалом тенденції подібні до часу ковіду – спочатку шок, а потім поступова адаптація і розвиток, одна разюча відмінність все-таки є. Якщо в 2020 році стало зрозуміло, що правила змінилися і треба діяти в новий спосіб, то залишається велика невизначеність щодо подальшого розгортання театру бойових дій, а отже – тотальна невизначеність.
- Невідомо, якими будуть звички людей після війни. Якщо відновлять роботу магазини, вони повернуться туди чи ні? Не можна відповісти, чи збережеться попит в тих регіонах, де він є, чи вистачить в людей грошей. Якщо говорити про електронну комерцію, в нас був пік продажів у «чорну п’ятницю», а цього року ми не розраховуємо на неї взагалі. Хоча якраз в цей час ми вже готувалися до масштабних кампаній – були в ритейлі такі кампанії, які за одну годину витрачали сотні тисяч доларів на рекламу. Це була реальна війна за покупця. Зараз ніхто про це не говорить, - констатує Олександр Колб.
Так само цьогоріч навряд чи «злетить» літня кампанія «bаck to school» – чимало жінок з дітьми виїхало, і знову в фокусі – дистанційне навчання. Сьогодні 60-70% припадає на чоловіків, замість умовних 50/50 – це теж наслідок міграції.
Разом з тим, зараз, коли люди перестали зважати на бренди, сприятливий час для виводу на ринок нових «ноунейм» товарів. А ще компанії мають добру нагоду для трансформацій.
- Це час для швидких змін. Ми розуміємо, якщо все і так добре, то непросто щось міняти у компанії, особливо, якщо вона велика. Зараз не треба пояснювати людям навіщо ти щось робиш, - наголошує Олександр Колб і додає: - Нині з’являються нові гравці, перелаштовуються бізнес-процеси, як це було і під час Майдану. Але головне, щоб закінчилась війна.