Як перевірити правильність і досяжність власної цілі: 8 критеріїв від Олександра Сударкіна 

12 вересня 2022

Чітка і якісно пропрацьована ціль – це крок до успіху. Навички цілепокладання і цілеруйнування є одними з ключових для кожного управлінця, адже цитуючи Пітера Друкера, він мусить приймати рішення цілодобово.

Якщо людина хоче не заробити мільйон доларів, а витратити його, але неправильно потрактує свою мету на початку, вона крім того, що обере хибний шлях до реалізації, так ще й сама собі поставить перешкоди для досягнення.

Директор програми МВА та pre-MBA Менеджмент та лідерство в Бізнес-школі МІМ, коуч та практикуючий психолог Олександр Сударкін в черговому випуску «MIM TOOLBOX» розповів про вісім критеріїв-запитань, які варто поставити собі перед тим, як пірнати у реалізацію мети та й загалом розібратися з тим, чи правильну ціль людина обрала для себе.

Критерій 1. Задумайтеся над тим, чого ви хочете уникнути через досягнення своєї цілі. Наприклад, «я не хочу жити у бідності як мої батьки», коли людина відповідає на питання, навіщо вона започатковує бізнес.

Критерій 2. Ціль має бути під вашим контролем. Наскільки часто ми хочемо чогось, що не залежить від нас, а залежить від інших людей? Наприклад, «я хочу, щоби дитина почала читати книжки», а правильне формулювання питання мало би звучати: «а що  я маю зробити такого, що буде спонукати дитину зацікавитися читанням книжок».

Критерій 3. Переконайтеся, що ви знаєте, як саме має виглядати ваша ціль. Якщо ви можете сказати, яка вона має бути на дотик, за формою, на вигляд, за відчуттями, лише тоді ви можете говорити, що ваша ціль є конкретною. Тоді буде значно легше її досягти.

Критерій 4. Визначте контекст для своєї цілі.  Наприклад, ви хочете вивчити англійську мову.  Але навіщо ви хочете це зробити – щоб вільно порозумітися з іншомовними співрозмовниками чи здати тест TOEFL? Досягнення другого не означатиме автоматично, що ви зможете вільно спілкуватися.

Критерій 5. Коли ви формулюєте ціль, подумайте, для чого ще ваша ціль має існувати, чи задовольняє вона ваші вторинні вигоди й артикулюйте це. Наприклад, донька просить батька подарувати автівку і той зрештою дарує. Але подарунок скоріше розчаровує власницю, бо вона мріяла про стильну машину, яка привертатиме увагу оточуючих, а отримала натомість «ГАЗель».

Критерій 6. Переконайтеся, що для досягнення вашої цілі у вас достатньо ресурсів. Наприклад, ви хочете бути інвестором у Силіконовій долині, але по хорошому починати треба було не вам, а  вашим батькам, які мали би віддати вас у правильний дитсадок. Є речі, які не можна досягти просто наявністю ресурсу – спілкуватися в  окремих колах старої Європи практично неможливо, якщо це не ціль для декількох поколінь, які розвиваються для того, щоб їхні онуки потрапили до цього кола.

Критерій 7. Оберіть те, з чого ви почнете рухатися до цілі.  Досить просто сказати «я хочу заробити свій перший мільйон», але коли треба зробити перший практичний крок, ми починаємо сумніватися, може це не той крок, може треба починати з чогось іншого? Тому продумайте, з якого саме кроку ви почнете.

Критерій 8. Зрозумійте свій масштаб.  Наприклад, «я хочу купити машину і для цього хочу стати підприємцем». Тобто логіка: коли я стану підприємцем – у мене буде своя автівка. Та чи варто робити таку значну зміну в своєму житті для того, щоб отримати таку незначну ціль на виході?

І наостанок: ми не знаємо, які цілі наші, а які – навіяні. Але це не має жодного значення. Ми читаємо, дивимося на інших людей, і залучаючи все у власний досвід, реагуємо на зовнішні фактори. Чи можемо ми бути аж настільки просвітленими, щоб сказати: ця ціль моя, а ця – ні. Хіба якщо рух до напрямку цілі вас дратує і насправді ви не хочете її досягати.  

Будь-яку ціль можна зробити своєю, навіть якщо ви щось комусь хочете довести. Так, це нав’язана ціль, але коли ви її досягаєте, створюєте супер бізнес, вона вже стає вашою вашою.

Запис ефіру і більше корисної інформації з цілепокладання та цілеруйнування – за посиланням.