Як перетворити «old fashioned hobby» на тренд і не тільки – воєнні будні Укрпошти

22 червня 2022

Розширити можливість для імпорту та експорту, випустити ще кілька поштових марок-символів та максимально наблизити послуги до клієнтів – такі плани на найближче майбутнє має Укрпошта. Компанія у надскладних умовах, які кардинально вплинули на логістику, зуміла максимально відлагодити роботу та надавати критично важливі послуги на усіх доступних для співробітників територіях. Юлія Павленко, директорка Департаменту міжнародних операцій «Укрпошти», слухачка SE MBA в МІМ, розповіла про те, як компанія пройшла через випробування чотирьох місяців повномасштабного вторгнення.

Про відповідальність

На сьогодні у штаті Укрпошти налічується 65 тисяч співробітників. Більш як півтисячі наших відділень зруйновано, ще стільки ж лишаються на окупованих територіях недосяжними, і ми не знаємо, що там відбувається. В окремих звільнених населених пунктах нам доводиться працювати в адміністративних будівлях. Наприклад, у школі в Бородянці росіяни спалили наше відділення дощенту і ми працюємо у будівлі школи. Біля Тростянця у наше приміщення влучила ракета і зруйнувала дах. Втім, поштарка не розгубилась і тимчасово надає послуги у себе вдома. Вона – фанат своєї справи і розуміє, навіщо це потрібно. Наші водії, розвозячи пенсії на межі з окупованими територіями, щоденно, попри небезпеку, долають десятки блокпостів, щоб пенсіонери вчасно отримали свої кошти. Багато поштовиків захищають Україну в лавах ЗСУ – найвідомішим став Сергій Чижиков, який за допомогою старої “Ігли” 1985 року випуску збив ворожий СУ-35 вартістю майже 60 млн дол. 

Найбільший наш фронт – бути там, де потрібно. Там, де нема відділень і не можемо оперативно відкрити стаціонарну точку, обслуговуємо людей з автомобілів. Раніше ми закупили транспорт для переобладнання під пересувні відділення і продовжуємо цей проєкт відповідно до довоєнного плану. Близько 200 автівок випустили в роботу з початку повномасштабного вторгнення. Зараз їх понад 1800 на щоденних маршрутах. 

Про e-commerce

Як логіст, що спостерігає за динамікою ринку, можу сказати, що в Україні суттєво змінився ринок електронної комерції. Перша причина – мільйони людей виїхали за межі держави або перемістилися всередині країни. Частина з них втратила доступ до виробничих потужностей та до сировини. Імпортери через ризики не поспішають завозити товари, а щось на складах було знищено чи опинилося в окупації. Інша причина – люди переосмислюють свої витрати, більше економлять і відмовляються від того, що і в яких обсягах вони споживали у довоєнному житті. Люди стали обирати – купити щось чи передати кошти на армію. Тому дедалі частіше навіть ті, хто ніколи цим не займався, звертають увагу на на  e-commerce export – хто має можливості почати експортувати, хоч В2В, хоч В2С, намагаються це робити. Прийняті ЄС та Британією документи про скасування мит і квот сприяють розвитку цього процесу і дають поштовх підприємцям продавати за кордон. Фактично, зараз ми бачимо відродження посилкового експорту до довоєнного рівня. Багато клієнтів (в тому числі й експортери) просили нас, і ми це зробили, – відновити доставку з Алі Експрес. Поки що у 14 областей, маркетплейс буде додавати з часом нові регіони України. Зараз працюємо над тим, щоб для українців було доступно більше платформ, де вони би могли продавати  свої товари і купувати собі потрібні речі.

Про «ту саму поштову марку»

Як то кажуть, ми собі жили спокійно, нікого не чіпали, і тут вирішили випустити марку з кораблем, яка стала символом нашої визвольної боротьби в цій війні. Через шалений попит у нас не було варіантів, крім як виставити її на продаж на усіх доступних нам інтернет-платформах – Розетка, Каста, Пром, власний сайт Укрпошти. Також ми отримали багато міжнародних запитів, тому пішли і на зовнішній ринок. На Амазоні у нас офіційно ще не відкритий магазин, ми над ним вже працюємо, а на eBay ми вже продали, відвантажили і доставили купу замовлень. Ми будемо продовжувати випуски нових марок військового часу, бо є запит і це безпрецедентний випадок.

В Україні було 3 тисячі філателістів, ми друкували раніше тираж 130 тисяч художніх марок, і цей обсяг міг продаватися місяцями та навіть роками. А тут у нас миттєво розкупили мільйонний тираж. Але справжній шок був, коли ми заявили 5-мільйонний тираж марок і продали цей тираж за декілька днів. Філателія, яка вважалась «old fashioned hobby», раптом опинилась на вістрі у всіх поколінь. Цю марку захотіла молодь, не виключаю, що хтось уперше дізнався, що марки взагалі існують. У нас будуть наступні випуски: 750 тисяч людей голосували в додатку Дія за те, яким буде зображення на марці «Доброго вечора, ми з України». До її появи у нас на 28 червня  запланований запуск марки, присвяченої літаку Мрія. Далі буде ще дві цікаві марки, але я не буду поки говорити, про що вони.

Про гуманітарну допомогу

У питанні гуманітарної допомоги ми зробили два блоки: ввозили імпорт до України і дали переселенням послугу “Речі з дому ”, фактично, це експорт за кордон. Завдяки цьому сотні тисяч людей отримали у посилках приватні речі, документи, ліки.  На кінець місяця ми вийдемо на обсяг більш як 500 тонн таких відправлень. Ця послуга мала піковий запит в у березні-квітні, коли обсяги, наприклад в Польшу, були в 20 разів більше, ніж до війни. У липні ми повертаємось до більш комерційних проєктів. 

В Україну ми завозили гуманітарні вантажі під партнерів-пошт, як карго-вантажі без адресної допомоги, що направлялися до різних фондів, так і адресні посилки з допомогою. 14 європейських країн дозволили безкоштовну адресну відправку посилок в Україну – серед них Чехія, Словаччина, Австрія, Польща, громадяни яких можуть безкоштовно надсилати допомогу українцям, чиї адреси вони знають. Обсяги цих відправлень нині на рівні 550 тонн.

Іноземні пошти теж запрошували своїх клієнтів допомагати українцям. Пошта Румунії зібрала до 100 тонн гуманітарної допомоги. Так само, пошта Норвегії. Бельгія друкувала листівки і розсилала по мережі, а потім їхні працівники сортували і складали зібране в коробки. NordPost, Норвегія і Данія, надіслала  27 фур. Маленька Грузія передала 580 тонн допомоги. І це крім того, що всі країни долучалися до ініціатив Червоного Хреста, ЮНІСЕФ та інших. З Америки ми привезли 450 тонн вантажу – в основному це була медицина і спеціальне харчування. Усього – 13 вантажних  літаків на загальну вартість товару 50 млн дол.

Сумарно Укрпошта зконсолідувала від партнерів та перевезла в Україну більше 2 млн кг допомоги. 

Про майбутнє

Ми працюємо над тим, щоб українські виробники мали більше можливостей виставляти свої товари. Нехай це буде тизер – ближче до осені будуть запуски, де ще більше платформ дозволять українцям продавати за кордон. Також ми намагаємося зробити усе для того, щоб якомога більше компаній могли нарощувати обсяги продажів на території України. У нас була задача відновити Алі Експрес, ми це зробили, рухаємося далі.