Як адаптувати бізнес до ситуації кризи
Поради від викладачів МІМ
02 червня 2020У Бізнес-школі МІМ пройшла серія антикризових майстер-класів для бізнесу від викладачів МІМ.
Олександр Сударкін, директор програми Executive MBA, розповів, як успішно презентувати бізнес-ідею і отримати гроші інвестора.
Вадим Савельєв, доцент кафедри бізнес-адміністрування МІМ, дав рекомендації, як розробити бізнес-стратегію, коли кожен день все змінюється, швидко і непередбачувано.
Олексій Виноградов, віцепрезидент МІМ, директор програм pre-MBA «Маркетинг» і pre-MBA «Бізнес», дав кілька порад, як управляти ціноутворенням, щоб у будь-який час залишатися конкурентоспроможними.
Олександр Сударкін про те, як провести успішний пітч та залучити гроші в бізнес
"Щоб отримати гроші інвестора, навчиться розуміти та описувати потребу, яка вже є у нього в голові"
Проводити презентації та пітчі, які продають - мастхев для будь-якого підприємця, який хоче залучити гроші в свій бізнес.
Шлях до успіху
- Говорити у справі і коротко.
- Дати відповідь на питання: «де тут гроші?».
- Показати, як існуючу проблему вирішують інші, та пояснити, чим ви відрізняєтесь.
- Говорити і тут же спостерігати за реакцією тих, хто вас слухає.
Шлях до провалу
- Вважати, що проблему ринку ніхто до вас не вирішував.
Всі хочуть бути першовідкривачами. Це буває, але вкрай рідко. Навіть Apple не створили мишу та планшет, а лише поліпшили вже існуючі прототипи. Важливо бути не стільки першим, скільки затребуваним. А для цього важливо зробити домашню роботу і знати своїх конкурентів краще, ніж вони самі себе знають.
- Вирішувати проблему на шкоду заробітку.
За винятком соціальних ініціатив, інвестори хочуть знати, коли та скільки вони зароблять на вашому проекті. Я чув стартаперів, які захоплено розповідали про свої знахідки, але тушувалися при питаннях про бізнес-модель або перебільшували розмір ринку.
Професійні інвестори досить цинічні, жорсткі і прагматично ставляться до своїх вкладень. Зрозумійте їх логіку, покажіть, як на вашому проекті можна заробити і ви будете першим в списку багатьох інвестиційних фондів!
Вадим Савельєв про те, як адаптувати бізнес-стратегію до умов кризи
"Якщо в кризу в бізнесу немає стратегії, робота перетворюється в панічне "побігли, куди послали"
Що робити
- Кожну бізнес-ініціативу та функцію оцінити з точки зору маржі та ROI. Наприклад, якщо ви не розумієте, скільки компанія заробила додатково маржинального доходу у напрямку PR за період, значить у вас немає PR.
- Проранжувати напрямки бізнесу в матриці "складність реалізації - вплив на результат". Вибрати найбільш пріоритетні. Сфокусувати на них усі зусилля команди і направити на них левову частку бюджету.
- Від формату "начальник відділу" перейти до формату "господар теми", коли керівник відповідає за обсяг продажів і прибутковість свого напрямку. "Господарів тем" потрібно замотивувати, як матеріально, так і нематеріально, наприклад, запропонувавши кожному довести, що його "тема" найкрутіша і результативна.
- Створити систему дашбордів, за допомогою якої щодня моніторити результати і вносити коригування в операційну діяльність. Залучити персонал у відстеження та суперництво за бізнес-показниками.
Олексій Виноградов про ціноутворення в кризу
"Помилка - припускати, що будь-яку проблему з попитом можна вирішити, просто знизивши ціну"
Що робити
- Скоротити собівартість, виключивши з неї все, що не надає продукту додаткову споживчу цінність, важливу для цільового сегмента.
- Запропонувати клієнтам розподіл оплати в часі.
- Спробувати змінити традиційну модель ціноутворення на нову, що не є типовою для конкретного ринку або продукту. Як приклад, це може бути підписка на користування, оплата за день тощо.
Чого НЕ робити
- НЕ оголошувати знижки, щоб нівелювати падіння попиту і за всяку ціну розпродати товарні запаси.
- НЕ оцінювати цінову чутливість клієнтів на підставі «докризових» маркетингових досліджень.
- НЕ користуватися ситуативним попитом на затребувані продукти (маски, санітайзери та ін.), встановлюючи на них невиправдано високу ціну. Це може позначитися на лояльності до компанії в перспективі.