Як адаптувати бізнес до ситуації кризи

Поради від викладачів МІМ

02 червня 2020

У Бізнес-школі МІМ пройшла серія антикризових майстер-класів для бізнесу від викладачів МІМ.

Олександр Сударкін, директор програми Executive MBA, розповів, як успішно презентувати бізнес-ідею і отримати гроші інвестора.

Вадим Савельєв, доцент кафедри бізнес-адміністрування МІМ, дав рекомендації, як розробити бізнес-стратегію, коли кожен день все змінюється, швидко і непередбачувано.

Олексій Виноградов, віцепрезидент МІМ, директор програм pre-MBA «Маркетинг» і pre-MBA «Бізнес», дав кілька порад, як управляти ціноутворенням, щоб у будь-який час залишатися конкурентоспроможними.

 

Олександр Сударкін про те, як провести успішний пітч та залучити гроші в бізнес

"Щоб отримати гроші інвестора, навчиться розуміти та описувати потребу, яка вже є у нього в голові"

Проводити презентації та пітчі, які продають - мастхев для будь-якого підприємця, який хоче залучити гроші в свій бізнес.

Шлях до успіху

- Говорити у справі і коротко.

- Дати відповідь на питання: «де тут гроші?».

- Показати, як існуючу проблему вирішують інші, та пояснити, чим ви відрізняєтесь.

- Говорити і тут же спостерігати за реакцією тих, хто вас слухає.

Шлях до провалу

- Вважати, що проблему ринку ніхто до вас не вирішував.

Всі хочуть бути першовідкривачами. Це буває, але вкрай рідко. Навіть Apple не створили мишу та планшет, а лише поліпшили вже існуючі прототипи. Важливо бути не стільки першим, скільки затребуваним. А для цього важливо зробити домашню роботу і знати своїх конкурентів краще, ніж вони самі себе знають.

- Вирішувати проблему на шкоду заробітку.

За винятком соціальних ініціатив, інвестори хочуть знати, коли та скільки вони зароблять на вашому проекті. Я чув стартаперів, які захоплено розповідали про свої знахідки, але тушувалися при питаннях про бізнес-модель або перебільшували розмір ринку.

Професійні інвестори досить цинічні, жорсткі і прагматично ставляться до своїх вкладень. Зрозумійте їх логіку, покажіть, як на вашому проекті можна заробити і ви будете першим в списку багатьох інвестиційних фондів!

 

Вадим Савельєв про те, як адаптувати бізнес-стратегію до умов кризи

"Якщо в кризу в бізнесу немає стратегії, робота перетворюється в панічне "побігли, куди послали"

Що робити

- Кожну бізнес-ініціативу та функцію оцінити з точки зору маржі та ROI. Наприклад, якщо ви не розумієте, скільки компанія заробила додатково маржинального доходу у напрямку PR за період, значить у вас немає PR.

 - Проранжувати напрямки бізнесу в матриці "складність реалізації - вплив на результат". Вибрати найбільш пріоритетні. Сфокусувати на них усі зусилля команди і направити на них левову частку бюджету. 

- Від формату "начальник відділу" перейти до формату "господар теми", коли керівник відповідає за обсяг продажів і прибутковість свого напрямку. "Господарів тем" потрібно замотивувати, як матеріально, так і нематеріально, наприклад, запропонувавши кожному довести, що його "тема" найкрутіша і результативна.

- Створити систему дашбордів, за допомогою якої щодня моніторити результати і вносити коригування в операційну діяльність. Залучити персонал у відстеження та суперництво за бізнес-показниками.

 

Олексій Виноградов про ціноутворення в кризу

"Помилка - припускати, що будь-яку проблему з попитом можна вирішити, просто знизивши ціну"

Що робити

- Скоротити собівартість, виключивши з неї все, що не надає продукту додаткову споживчу цінність, важливу для цільового сегмента.

- Запропонувати клієнтам розподіл оплати в часі.

- Спробувати змінити традиційну модель ціноутворення на нову, що не є типовою для конкретного ринку або продукту. Як приклад, це може бути підписка на користування, оплата за день тощо.

Чого НЕ робити

- НЕ оголошувати знижки, щоб нівелювати падіння попиту і за всяку ціну розпродати товарні запаси.

- НЕ оцінювати цінову чутливість клієнтів на підставі «докризових» маркетингових досліджень.

- НЕ користуватися ситуативним попитом на затребувані продукти (маски, санітайзери та ін.), встановлюючи на них невиправдано високу ціну. Це може позначитися на лояльності до компанії в перспективі.

 

Слідкуйте за анонсами майстер-класів на сторінці МІМ в фейсбуці