«Я ніколи не мріяла стати власницею бізнесу» — випускниця МІМ Дар’я Лещенко про нагороди, допомогу військовим та освіту

25 квітня 2023

Ми завжди радіємо успіхам наших випускників. Так, у квітні ми дізналися, що керуюча партнерка SupportYourApp Дар’я Лещенко, яка у 2013 році закінчила програму Program for Management Development, увійшла до престижного рейтингу жінок-засновниць 2023 року за версією Inc. Magazine.  

 - Я була в Нью-Йорку на конференції, де вела круглий стіл, коли моя знайома написала про можливість подати заявку до Inc. Я вирішила, що нам із SupportYourApp є про що розповісти — ми пройшли через багато криз і, на щастя, побороли кожну з них.

Для мене потрапити в цей список — ще одне нагадування, що ніколи не можна опускати руки. Якщо за лідером стоїть класна команда, яка готова розвиватись, і якщо сам лідер готовий прислухатись до своєї команди і йти з нею в одному напрямку, можливо все, — розповіла Дар’я Лещенко про свій шлях до чергової відзнаки, яка є далеко не першою для неї (лише з моменту повномасштабного вторгнення компанія отримала п’ять міжнародних нагород), втім, важливою.

- Хочеться поговорити про певну ретроспективу – чимало видань розказали вашу історію, коли ви ночували в офісі, брали кредит на навчання і безупинно працювали. Сьогодні за вами міжнародно визнаний бізнес. Озираючись з нинішньої позиції – чи ви сьогодні є тією людиною, якою мріяла стати Дар'я десять років тому, навчаючись в МІМ?

- Це може прозвучати дивно, але я ніколи не мріяла стати власницею бізнесу. Я не можу сказати, що бути керуючою партнеркою в міжнародній компанії було мрією мого дитинства. Але, звичайно, тепер, коли SupportYourApp вже виросла та продовжує розвиватись, я б не проміняла свій досвід ні на що інше.

Щодо Дар’ї, про яку я мріяла 10 років тому… Точно можу сказати, що хотіла продовжувати розвиватись та бути прикладом для своєї команди. Я хотіла мати навички ефективного менеджера та лідера. Я хотіла знати нюанси сфери клієнтської підтримки та впевнено дивитися у майбутнє, розуміючи наступні кроки, які я повинна зробити разом зі своєю командою.

З тим, як швидко змінюється та розвивається світ, я вношу у свій план корективи, але я точно там, де повинна бути, та йду туди, куди повинна йти.

- Що саме тоді вам дало навчання? І якщо сприйняти його як інвестицію (по суті, чим воно і було), то які головні дивіденди воно принесло?

- По-перше, це самі знання, які я отримала під час навчання. Та інформація, яку нам викладали та яку я засвоїла під час курсу, назавжди залишиться зі мною. Я добре запам’ятала слова Олексія Виноградова, який в перші дні навчання сказав, що ми всі прийшли отримати знання, але скільки інформації ми засвоїмо та як використаємо ці знання залежить тільки від нас. За весь курс я не пропустила жодної пари чи лекції, адже на той момент я майже нічого не знала про бізнес і хотіла отримати якомога більше знань, які почала застосовувати вже під час навчання.

По-друге, це зв’язки та нові знайомства. Я знаю, що ці зв’язки допомагатимуть нам діяти разом, щоб розвивати Україну як бренд для міжнародних бізнесів, і відбудовувати нашу країну після Перемоги. Саме завдяки цьому нетворкінгу ми зможемо об’єднуватись, запускати нові ініціативи та розвиватись разом.

Ну і по-третє, ідеї. Я запам’ятала бізнес-симуляцію MarkStrat. Завдяки їй я зрозуміла, що ігри та симуляції приносять користь та на деякий час змінюють динаміку команди. Для мене симуляція MarkStrat була чимось новим і цікавим, тому я також започаткувала подібні бізнес-симуляції в нашій команді.

- Чи порадили б ви іншим повторити подібний вашому шлях? Кому саме? І що варто шукати в освіті, а чого від неї навпаки не слід очікувати?

- Я не можу радити іншим йти тією самою стежкою, якою йду я, бо в кожного свої цілі та своє бачення майбутнього. Але якщо у вас є класна ідея та люди, які будуть підтримувати вас у будь-якій ситуації, то досягнути мети буде набагато простіше. Головне — не забувати розвиватись, навчатись та тримати руку на пульсі.

Що стосується освіти — це один із наріжних каменів успіху будь-якої людини. Навіть такі професіонали як Білл Гейтс і Воррен Баффет щодня навчаються — попри те, що вони є піонерами своїх індустрій.

Єдине, що навчання не може дати по своїй природі, — це досвід. Можна прочитати всі книжки світу та пройти всі доступні курси, але нічого не може замінити досвід живого спілкування, справжнього менеджменту та реального розв’язання питань та проблем. Навчання може дати класний фундамент. Стіни, дах і структуру менеджменту можна збудувати тільки за допомогою реального досвіду.

- Неможливо обійти тему війни і те, як вона впливає на бізнеси. Як ви адаптувалися за більш як рік? Розкажіть про найтяжчий виклик і найбільше досягнення, пов'язане з війною.

- Найважче було просто усвідомити, що відбувається. Взимку 2021 ми бачили, що ситуація погіршується та готувались до найстрашнішого. Ми запасли воду та їжу, підготували бомбосховище поряд із нашими офісами та постійно комунікували з командою. Ми не могли уявити, як буде складно. Головною задачею для мене було зібратись та продовжувати працювати, щоб надавати якісний сервіс нашим клієнтам і робочі місця членам нашої команди, а також допомагати армії. Я пишаюсь своєю командою. Попри обстріли, блекаути, ІПСО ми продовжуємо стояти разом, працювати та допомагати один одному.

Я особисто у 2022 році винесла декілька уроків. По-перше, про важливість постійної, якісної та моментальної комунікації. В критичні моменти важливо бути завжди на зв’язку та інформувати свою команду про зміни. Так люди залишатимуться продуктивними та не будуть переживати за свої робочі місця.

По-друге, треба диверсифікувати бізнес у всіх його можливих аспектах — клієнти, команда, географія, джерела доходів і таке інше. Я про це казала вже неодноразово в інших інтерв’ю, та просто не можу не наголосити, наскільки це було важливо для нас в умовах війни. Адже саме наша інтернаціональна команда надавала сервіс у найважчі дні, коли багато хто з нашої української команди був змушений шукати безпечніші місця для життя.

Ну і по-третє — я зрозуміла, що немає ніякого сенсу відкладати життя на потім. От, завела собі кошеня. Давно хотіла та тільки після початку війни наважилась. Тепер в мене є постійне джерело чистого позитиву. То ж, якщо ви хочете відкрити бізнес, подорожувати, завести собі домашнього улюбленця або освідчитись комусь у коханні — не зволікайте. Все що у нас є — це теперішній момент. І жити треба саме в ньому. Тут і зараз.

- Розкажіть трохи про AI-проєкт Zvook. Це було конкретне замовлення чи ваша ініціатива? Як взагалі виникло розуміння, що саме це потрібно? І що у цій колаборації належить саме вашій команді?

- Так, це одна із найважливіших колаборацій в історії родини SupportYourApp, частиною якої є Label Your Data — проєкт, який займається анотацією та лейблуванням даних для машинного навчання, яке і використовує проєкт Zvook. Головною метою проєкту було навчити алгоритм відрізняти звук ракети, що пролітає, від звуку вибуху, вітру, грому, автомобіля тощо. Загалом командою було анотовано близько 700 аудіогодин.

Це було важливо для забезпечення безпеки українського неба. Zvook — це частина системи нашої ППО, тож важливість цього проєкту неможливо переоцінити.

- Ну і про тенденції у світі ІТ. По відчуттях – ландшафт галузі міняється надто стрімко: тут Цукерберг вкладається в Метаверс, тут він її вже закриває, тут ChatGPT «погрожує» забрати шмат технічної роботи у представників низки професій і так далі. Чи вам відчутні такі віяння? Як адаптуєтесь, щоб бути на гребені хвилі і мати ті продукти, які будуть в тренді?

- Індустрія справді швидко змінюється, та встигати за всіма трендами неможливо. Ті, хто мають вплив на індустрію інформаційних технологій, можуть доволі різко змінювати свої погляди та цілі, а інші повинні підлаштовуватись під ці зміни майже моментально. Чи можемо ми якось впливати на це? Не думаю. Єдине, що ми, як власники та менеджери українських ІТ компаній можемо робити, особливо зараз, — це продовжувати працювати та диверсифікувати. Наразі у нас дві головні цілі — підтримувати нашу країну та нашу армію, а також  продовжувати надавати робочі місця класним спеціалістам. Ця криза рано чи пізно закінчиться, та наші команди залишаться. А мати сильну та стійку команду ще ніколи нікому не заважало, це точно.

Щодо ChatGPT — як на мене, то це просто наступна сходинка у розвитку сфери клієнтської підтримки. Колись подібний ефект на індустрію спричинили перші чат-боти. Тоді всі думали, що автоматизовані відповіді відберуть роботу у консультантів клієнтської підтримки, але цього не сталось. Тепер чат-боти — це просто ще один спосіб полегшити та розвантажити команди підтримки, щоб вони могли надавати якісний сервіс більшій кількості користувачів. І ChatGPT стане помічником для команд підтримки, які будуть його використовувати. Тут головне правильно оцінити потенційний внесок в успіх команд підтримки, або як ми їх називаємо, сапорт-команд.

Команда SupportYourApp складається з людей, які люблять те, що роблять. Звичайно, ми слідкуємо за розвитком індустрії та адаптуємося по можливості до нових технологій та інновацій, що оптимізує процеси та робить підтримку ще якіснішою. У нас також є власні розробки, які полегшують роботу нашим командам.

Загалом, ми вже стільки всього пройшли, що в мене немає сумнівів — ця криза зробить нас тільки сильнішими та професійнішими. Як і вся Україна, день за днем ми доводимо — разом ми можемо зробити що завгодно.