Все буде DIGITAL
Дмитро ЧАШНИК на Cobraining Day: чому цифрова трансформація вашого бізнесу неминуча і з чого її потрібно починати
26 липня 2019Цифрові зміни набирають обертів у світі. Технології, які раніше використовували лише великі компанії, вже доступні малому та середньому бізнесу. Це означає, що шанси виправдати очікування клієнтів, яких глобальний світ привчив швидко та зручно отримувати послуги онлайн, тепер у всіх однакові. Наприклад, модель економіки спільної участі, якою керуються BlaBlaCar, OLX чи Airbnb, збільшує конкуренцію і навіть витісняє з ринку провідні світові компанії.
ЧОМУ ЦИФРОВІЗАЦІЯ НЕМИНУЧА?
За останні роки вийшло декілька сильних підтверджень переваг роботи із цифровими інноваціями. За результатами дослідження McKinsey, так звані “перевинайдені традиційні гравці” (reinvented incumbents) у порівнянні з їхніми закостенілими конкурентами мають у 2.5 рази активніше зростання виручки, кращі показники EBIT та ROI від цифрових ініціатив. Запорукою цього є набагато вищий розмір інвестицій у цифрову трансформацію, готовність до самоканібалізації (з’їдати стару бізнес-модель новими) та інтеграції цифрових бізнес-моделей.
BCG подивилися, наскільки цифрова трансфомрація впливає на конкурентність. Виявилося — цифрові чемпіони краще почуваються у своєму бізнесі. Особливо виділяються 3 зони: 78% краще запускають нові продукти чи послуги або вирощують стартапи; 62% швидше виходять на ринок, в тому числі через цифровий маркетинг і персоналізацію; 60% ефективніше управляють витратами через здешевлення технологічних експериментів.
Ще у 2016 році команда Match-Maker Ventures опитала сотні корпорацій у Європі. 79% зізналися, що вже працювали зі стартапами у тій чи іншій формі. У середньому, такі корпорації використовували 2 різні формати взаємодії, а найпопулярнішими цілями назвали розробку нових продуктів чи вихід на нові ринки (30%) та фінансові вигоди (21%).
Український бізнес ще не дуже відчуває вплив глобальної цифровізації, але йому варто про це задуматися. Завтра може бути пізно. З чого почати?
ЩО ТРЕБА ЗНАТИ ПРО ЦИФРОВІЗАЦІЮ БІЗНЕСУ?
У Бізнес-школі МІМ в рамках формату Cobraining Day відбулась зустріч з співвласником e-commerce бізнесу, власником компанії з розробки аналітичних систем для бізнесу Cobit-Solutions, фахівцем в області IT c 16-річним стажем, в минулому IT-директором найбільшої медіагрупи Starlight Media Дмитром ЧАШКИНІМ. Під час зустрічі говорили про цифрову трансформацію простими словами: навіщо, хто відповідальний за це в компанії, з яких блоків вона складається і як розрізнені технології об’єднуються у цілісну картину; про приклади того, що саме зміниться у роботі компанії: бізнес-моделі, клієнтський досвід, робота персоналу, аналіз даних; про перелік практичних прийомів по блоках: сегментація ЦА, лідген, автоворонки, чат-боти, Agile, work anywhere, комунікація персоналу.
За словами Дмитра, цифрова трансформація неминуча, передусім через те, що снайближчим часом основна маса споживачів складатиметься з представники покоління Y та Z, а вони звикли до WOW-сервісу та стандартів обслуговування 24/7, тощо. «Вони стають клієнтами, починають голосувати грішми. Вони хочуть свій унікальний клієнтській досвід, хочуть , щоб все було на відповідній швидкості», - пояснює Чашник.
Починати цифрову трансформацію потрібно з питання "навіщо?". Хоча відповідь здається очевидною, багато вітчизняних компаній проводять зміни більше для PR, ніж для підвищення якості надання послуг. Така псевдотрансформація означає перекладання керівництвом компанії провідної ролі на підрозділи маркетингу.
На підготовчому етапі переходу до цифрової трансформації компанії необхідно проаналізувати зовнішнє середовище для розуміння наявних технологій, регуляторних обмежень у галузі та потенційних цифрових партнерів. Проблемні зони та зони зростання компанії, де цифрові інструменти можуть бути найбільш корисними, виявить внутрішній аудит. Крім того, необхідно оцінити ІТ-інфраструктуру, інвестиційні можливості та компетенцію.
План та стратегія дій — наступний крок до успішної цифровізації. Остання зазвичай розробляється в рамках загальної стратегії компанії і візії її розвитку.
Буває, що цифрова трансформація призводить до зміни бізнес-моделі і, відповідно, коригування стратегії розвитку компанії загалом. Наприклад, переведення банком сервісів в онлайн (МОНОБАНК) або створення принципово нового каналу продажу послуги (UBER, AirBnB, тощо).
ДІДЖИТАЛІЗОВАНІ ПРАЦІВНИКИ
Крім того, компанії доведеться перелаштовувати корпоративну культуру, змінювати підхід до кадрової політики. Потрібні будуть люди з новими навичками, які допоможуть компанії впровадити нові цифрові інструменти та рішення. Для цього HR-спеціаліст повинен розбиратися в гнучких методах розробки та вміти балансувати такі методи із загальною ієрархічною структурою компанії.
«Важлива особливість покоління Z – не хочуть робити нудну роботу. Гроші їх не завжди мотивують. Люди більше не хочуть працювати з 9 до 18:00 в офісі, хочуть працювати де-завгодно, звідки-завгодно, хочуть бути причетними до чогось великого. З цих причин міняються комунікації в компанії – люди спілкуються відеоконференціями», - розповідає Чашник.
Зміна звичок та поведінки клієнтів та працівників — складний і тривалий процес, але, як писав класик бізнес-літератури Пітер Друкер, «культура їсть стратегію на сніданок». Ваша компанія досягне успіху у випадку формування цифрової культури вже зараз, це очевидно – шляху назад нема.