Стан українського бізнесу за 2022 та його плани на 2023: результати дослідження від Kyivstar Business
16 травня 2023
Наші партнери Kyivstar Business Hub протягом березня 2023 року досліджували стан українського бізнесу. В опитуванні підприємці розповіли, як 2022 рік вплинув на їхні компанії, та поділилися планами на майбутнє. Основні тези першої та другої частини дослідження ми зібрали для вас у цьому матеріалі.
Про респондентів опитування
Участь у проєкті взяли власники компаній, ФОП, фінансові, маркетингові та IT-директори, які працюють у сферах виробництва, нерухомості, будівництва, ритейлу, електронної комерції, обслуговування тощо. Отримані відповіді редакція проаналізувала в узагальненому вигляді з дотриманням відповідної конфіденційності, а також порівняла актуальний стан бізнесу із тим, який був торік.
Про стан організацій та їхніх працівників
Згідно з опитуванням, бізнес орієнтований на український ринок. Так, близько 40% компаній зазначили, що вони працюють або в межах своєї області/міста, або на всій території України (41%).
В середині 2022 року більшість підприємців відповідали, що ведуть діяльність з обмеженнями. Проте на початку 2023 року понад 60% компаній вже функціонують на повну потужність. Цей позитивний тренд свідчить про те, що протягом року бізнес адаптувався до воєнних реалій.
Редакція Kyivstar Business Hub також дізналася, що у 2023 році більшість компаній (43%) поєднує віддалений формат роботи з офлайн-режимом. Це трохи менше, ніж у 2022-му, коли таких організацій було у середньому 48%. Крім того, майже 40% підприємств працюють виключно офлайн, хоча торік показник становив 34%.
Про витрати, доходи та прибутки бізнесу
Виявлено, що кожна п’ята компанія досягла своїх річних планів на рівні 51-75%, що можна вважати успішним результатом в умовах повномасштабної війни. На жаль, 17% організацій не змогли досягти своїх цілей взагалі, особливо серед мікрокомпаній. Водночас 5% — навіть перевиконали свої плани, що є досить позитивним показником.
У 2022 році більшість компаній стикнулася зі збільшенням витрат порівняно з попереднім роком. Приблизно 20% організацій зазнали зростання витрат на понад 50%, а 36% компаній — на 20-50%. Ситуація з витратами залишається складною, як і раніше.
Фінансовий стан бізнесу щодо доходів також залишається напруженим. Порівнюючи з 2021 роком, 23% компаній зазнали скорочення доходів у межах 20-50%, тоді як 24% підприємств втратили понад 50% своїх доходів.
Якщо говорити про прибутки, то їхній стан на аналогічному рівні, що й минулого року. Так, більшість компаній розповіли про скорочення прибутків у порівнянні з 2021 роком. У 29% — вони скоротилися на 20-50%, а у 23% підприємств — на більш як на 50%.
Про організацію робочих процесів
У майже 40% компаній застосовують короткострокове планування оперативної діяльності. Це зображає все ще нестабільну ситуацію на ринку. 28% підприємств змінили звичні бізнес-процеси, а така ж кількість компаній перерозподілила функціональні обов’язки працівників. 20% респондентів розповіли, що впровадили нові технології для роботи працівників.
Попри те, що 32% компаній вимушені були навіть скоротити свій персонал у 2023 році, ця тенденція йде на спад. Адже у 2022 році в середньому показник становив 38%.
Важливо зазначити, що зменшився відсоток у перерозподілі функціональних обов’язків. Так, в середині 2022 року показник був 36%, у 2023-му — 28%. Іншими словами, бізнес досі вимушений корегувати свої процеси, втім, кількість таких компаній скорочується, адже відбулася певна адаптація.
Про стратегічне планування бізнесу
Редакція Kyivstar Business Hub виявила, що 25% компаній не змінили свою стратегію у 2023 році, 24% — працюють з новими напрямами та можливостями. Понад 10% — планують вихід на інші ринки, а кожен п’ятий бізнес ще не визначився. Цікаво, що у 2022 році свою стратегію адаптували у середньому 42% підприємств, а зараз їх лише 14%. Крім того, зменшилася кількість тих, хто кардинально змінював стратегію — з 6% до 2%.
Компаній планують свою діяльність на місяць (41%) або на квартал (22%). Ця короткострокова тенденція ще з 2022 року. Втім, є бізнеси, які розробляють стратегії на пів року (16%) та на понад рік (17%).
Також вдалося дізнатися, що загалом організації пристосовуються до поточних ринкових умов через впровадження нових продуктів та послуг. До того ж розширюють своє портфоліо завдяки співпраці із закордонними клієнтами або партнерами.
Про потреби споживачів та асортимент компаній
48% підприємців поділилися даними, що в їхніх компаніях у 2023 році не змінювали асортимент товарів/послуг згідно з поточними умовами. Приблизно така сама ситуація була й у 2022 році. Деякі оновили асортимент частково та адаптували його до актуальних запитів покупців. Проте є й ті, хто зовсім не працює над трансформацією торгової лінійки. На це можуть впливати багато факторів: від фінансових труднощів до незнання потреб своєї цільової аудиторії. Як їх дізнатися, можна прочитати у статті.
Також майже 50% компаній зазначають про часткову зміну у вподобаннях та потребах споживачів та про зменшення попиту на деякі товари та послуги. Натомість приблизно у 30% підприємств вподобання клієнтів не змінилися. Щоб зрозуміти це, зазвичай, переважна більшість компанії аналізує продажі своїх товарів та послуг.
Про залучення клієнтів
Більш ніж третина бізнесів не мають можливості закласти рекламний бюджет на 2023 рік. При цьому кожна п’ята компанія планує трохи збільшити його або залишити на рівні 2022 року.
Для залучення клієнтів компанії використовуватимуть переважно SEO, SMM, email-маркетинг, PPC, SMS/Viber-розсилки, рекламні листівки, зовнішню рекламу та участь у бізнес-заходах. Реклама на радіо та ТБ серед респондентів не користується популярністю.
Про головні завдання для бізнесу
Головне для бізнесу зараз — це пошук нових клієнтів. Про це сказали майже 60%. компаній. Далі у пріоритеті — налаштування роботи команди. Є й інші потреби:
- адаптація асортименту (24%)
- пошук персоналу (21%)
- пошук нових партнерів (20%)
- пошук фінансування/інвестицій (17%).
На питання: «Чого не вистачає бізнесу, щоб повноцінно працювати?» більшість відповідала, що чекають на Перемогу України у війні з рф, вільний виїзд за кордон та інвестицій.
Як висновок можна зазначити, що бути підприємцем в умовах війни дуже важко. Втім, розвиваючи навичку адаптації, можна продовжувати працювати та навіть попри воєнну реальність покращувати свої показники й розвивати бізнес.