Стан українського бізнесу під час війни: дослідження Kyivstar Business Hub
31 жовтня 2022
Протягом серпня 2022 року команда Kyivstar Business Hub проводила дослідження стану українського бізнесу під час війни. Метою було визначити актуальні для компаній проблеми, виявити нові стратегії та підходи до комунікації з клієнтами, дізнатися, як змінилися інтереси та попит споживачів на товари та послуги.
До опитування долучилося понад тисяча власників малих, середніх та великих компаній, ІТ та фінансові директори, менеджери різних спеціальностей. Респонденти представляли сфери нерухомості та будівництва, обслуговування, ІТ/Software, ритейлу/e-commerce й виробництва. Усю отриману інформацію команда Kyivstar Business Hub проаналізувала та сформувала детальний аналітичний матеріал, який розділила на 2 частини: аналіз за розміром компаній та за сферою.
Пропонуємо дізнатися головні тези результатів дослідження. Респонденти відповіли на питання з наступних тем:
Режим роботи бізнесу
Переважно компанії працюють без змін або ведуть свою діяльність з обмеженнями.
За розміром
Найлегше адаптувався до кризи у порівнянні з іншими саме великий бізнес: 49% працюють як і до війни, а 31% — з обмеженнями. Водночас чим менша компанія, тим важче було підприємцям продовжувати роботу. Наприклад, якщо говорити про мікрокомпанії, то лише 20% із них працюють як і до війни, 42% — з обмеженнями. Схожа ситуація й у малого бізнесу: половина компаній, що мають у штаті до 50 співробітників, працюють з обмеженнями, 25% — без змін. У середніх компаній 33% працюють як і до війни, 52% — з обмеженнями.
За сферою
Серед індустрій найкраще себе почуває ІТ/Software: 40%компаній працюють без змін, 46% — з обмеженнями. У інших сферах здебільшого лише чверть компаній змогли продовжити роботу без змін. Так, у ритейлі/e-commerce 29% працюють як і до війни, а 49% — вимушено обмежили діяльність. У сфері виробництва наступні цифри: 23% компаній працюють без змін, 45% — з обмеженнями. Водночас у галузі обслуговування 28% — ведуть діяльність як і до війни, а 48% запровадили обмеження. Найгірша ситуація у нерухомості та будівництві: лише 15% змогли продовжити роботу без змін, а 49% ввели обмеження.
Релокація бізнесу
За розміром
Релокацію більшість бізнесів не проводили. Продовжують вести діяльність там, де і до війни 86% мікрокомпаній, 88% малих компаній, 77% середніх компаній, 79% великих компаній. Деякі частково перемістили бізнес у безпечні місця України (14-15%), повна внутрішня релокація не була популярною, але все ж таки від 2% до 5% компаній всіх розмірів перемістилися у межах України. Наважилися перевезти частково або повністю свій бізнес за кордон також одиниці — 1-6% респондентів.
За сферою
Серед індустрій переїжджали здебільшого технологічні компанії - ІТ та електронна комерція. Утім, більшість залишилася працювати там, де і до війни: 92% — нерухомість та будівництво, 90% — обслуговування, 90% виробництво, 84% — ритейл/e-commerce, 68% — ІТ/Software. У межах України переїхали 7% ІТ/Software, 3% ритейл/e-commerce, 3% обслуговування, 2% виробництво, 1% нерухомість та будівництво. Повністю за кордон релокувалося лише по 1% ритейл/e-commerce й ІТ/Software.
Формат роботи команд
За розміром
Переважна більшість вдається до гібридного формату роботи (онлайн і офлайн): 41% мікрокомпаній, 45% малих підприємств, 55% середніх компаній, 52% великих компаній. Третина з опитаних займається бізнесом в офлайн. Віддалено з України працюють 20% мікрокомпаній, 12% малих компаній, 10% середніх компаній, 20% великих компаній. Великий бізнес за кордоном не працює.
За сферою
Переважна кількість компаній з усіх опитаних індустрій працюють у гібридному форматі. Так, наприклад, компанії зі сфери ІТ/Software працюють або поєднуючи онлайн та офлайн (51%), або віддалено (36%). Натомість дистанційну роботу з-за кордону зовсім не підтримують компанії з індустрії виробництва.
Витрати та прибутки компаній
За розміром
Компаніям усіх розмірів складно зменшувати витрати. Наприклад, у 32% мікрокомпаній, 40% малих компаній, 35% середніх компаній, 30% великих компаній вони збільшилися на 20-50%. Є і ті компанії, які спромоглися скоротити витрати. Їх близько 7-10%. Водночас лише у 8% мікрокомпаній, 5% малих компаній, 3% середніх компаній, 4% великих компаній витрати не змінилися.
Щодо інформації про прибутки Kyivstar Business Hub дізнався, що у більшості українських підприємств вони зменшилися. Наприклад, у понад 40% мікрокомпаній прибутки скоротилися вдвічі. Така ситуація й у третини малих компаній та у чверті середніх. У 33% великих компаній прибутки скоротились на 20-50%.
За сферою
Про збільшення витрат на 20-50% говорять переважно представники сфери обслуговування та виробництва. Проте є сфери, які стали витрачати менше з початку повномасштабної війни. Це 13% компаній зі сфери нерухомості, 8% — ІТ/Software, 6% — ритейл/e-commerce, 6% — виробництво, 4% — обслуговування. Зміни у витратах не відчули 13% — ІТ/Software, 5% — нерухомість та будівництво, 4% — ритейл/e-commerce, 3% — обслуговування, 3% — виробництво.
Водночас прибутки у більшості індустрій скоротилися на 20-50% і вище. 51% компаній зі сфери нерухомості та будівництва розповіли про скорочення прибутків більше ніж на половину.
Втрати компаній через війну та причини втрат
За розміром
29% мікрокомпаній зазнали втрат на суму $10-50 тисяч, 28% малих компаній — $50-200 тисяч, 22% середніх та великих компаній — від $200 тис. до $1 млн.
За сферою
Українські компанії з усіх опитаних індустрій зазнали значних втрат. У $10-50 тисяч оцінили свої втрати 25% компаній зі сфери нерухомості та будівництва, 25% — виробництво, 24% — ритейл/e-commerce, 23% — ІТ/Software та 21% — обслуговування. До того ж 26% компаній зі сфери нерухомості та будівництва і 24% підприємств зі сфери виробництва зазнали втрат у $50-200 тисяч.
Головні причини втрат більшості компаній усіх розмірів та індустрій — це збільшення цін на пальне, порушення логістики та проблеми з постачанням, втрата партнерів, втрата клієнтів через зміну локації та зупинка роботи підприємства.
Зміни робочих процесів компаній
За розміром
Звичні бізнес-процеси змінилися у 40% мікрокопаній, 45% малих компаній, 43% середніх компаній, 33% великих компаній. До скорочення персоналу вдалися 34% мікрокопаній, 40% малих компаній, 42% середніх компаній, 28% великих компаній.
За сферою
Компанії, які брали участь в опитуванні, змушені були скорочувати співробітників, перерозподіляти функціональні обов’язки на інших працівників, вдаватися до короткострокового планування оперативної діяльності. Зокрема, змінили свої звичні бізнес-процеси компанії з наступних індустрій: нерухомість та будівництво(47%), ритейл/e-commerce (42%), ІТ/Software (36%), обслуговування (38%), виробництво(38%). А скоротили персонал підприємства зі сфери нерухомості та будівництва (39%), ритейлу/e-commerce (37%), ІТ/Software(33%), обслуговування (35%) та виробництва (47%).
Зміни у стратегії та у горизонті стратегічного планування
За розміром
Майже половина усіх компаній адаптують бізнес-стратегії: 47% великих, 42% малих, 39% середніх, 38% мікрокомпаній. Деякі шукають додаткові напрямки діяльності.
За сферою
Підприємства усіх індустрій переважно адаптують свої стратегії до сучасних умов. Зокрема, це 40% компаній зі сфери нерухомості та будівництва, 42% — ритейл/e-commerce, 45% — ІТ/Software, 41% — обслуговування, 36% — виробництво.
До того ж більшість компаній усіх розмірів та усіх індустрій впроваджують короткострокове планування на місяць. Це 60% мікрокомпаній, 56% малих компаній, 41% середніх компаній. Водночас 38% великих компаній та 26% підприємств зі сфери ІТ/Software ніяк не змінили свій горизонт планування.
Зміни в асортименті товарів/послуг та у потребах клієнтів
За розміром
Компанії майже порівну розділилися у питанні, чи адаптували вони асортимент товарів та послуг з початку повномасштабної війни. Так, не змінювали нічого 54% великих компаній, 41% малих компаній, 40% мікрокомпаній, 36% середніх компаній. Натомість 44% усіх опитаних таки адаптують свій асортимент до актуальних потреб клієнтів, адже спостерігаються часткові зміни у попиті. Ще 6% потребують додаткових досліджень ринку.
За сферою
Ситуація за індустріями кардинально не відрізняється. Адаптують свою пропозицію відповідно до актуальних потреб клієнтів компанії зі сфери нерухомості та будівництва (38%), ритейлу/e-commerce (44%), ІТ/Software (45%), обслуговування (38%) та виробництва (35%). Третина респондентів взагалі не змінювала товари чи послуги, а близько 10% бачать зміни у попиті клієнтів, але ще не можуть підлаштуватися під них. Мова, зокрема, про сферу виробництва — 13%. Цікаво, що 9% респондентів з галузі нерухомості та будівництва вважають свої товари та послуги неактуальними на ринку. .
Пріоритетні завдання компаній
За розміром
Пошук клієнтів — це першочергове завдання для 65% мікрокомпаній, 65% малих компаній, 62% середніх компаній, 36% великих підприємств. Для великих компаній пріоритетним завданням є налаштування логістики, пошук постачальників, інвестицій та розвиток на іноземних ринках.
За сферою
Для всіх індустрій найважливішим завданням також є пошук нових клієнтів. Про це розповіли 76% компаній зі сфери нерухомості та будівництва, 55% — ритейл/e-commerce, 76% — ІТ/Software, 57% — обслуговування, 67% — виробництво.
Тож, дослідження показало, що для більшості опитаних компаній усіх розмірів та індустрій, війна — не привід зупинятися. Вони адаптують бізнес-процеси, товари та послуги, але працюють попри складнощі, наближаючи перемогу України та боронячи бізнес-фронт.
Kyivstar Business Hub публікує цікаві аналітичні матеріали для бізнесу, ринкові тенденції у різних галузях, інтерв’ю з представниками компаній, огляди бізнес-книг, відео та подкасти. Також, підписавшись на Telegram, ви завжди будете в курсі бізнес-новин та трендів.