Про стратегічні зміни та стратегію змін
Коротке резюме зустрічі слухачів програми SE-MBA з Ігорем Смілянським
02 травня 2019Модернізація Укрпошти триває: підприємство змінило 95% керівного складу, оновило шосту частину автопарку і взяло курс на комп'ютеризацію всіх відділень. Дещо про стратегічні зміни національного оператора поштового зв'язку і стратегію цих змін на зустрічі зі слухачами програми SE MBA в Бізнес-школі МІМ розповів генеральний директор підприємства Ігор СМІЛЯНСЬКИЙ.
Ігор Смілянський - перший гендиректор національного поштового оператора, який не називав отримання прибутку пріоритетним завданням: «Я вважаю, що в компанії, де в відділеннях обвалюються дахи, використовуються застарілі машини і комп'ютери і не працює інфраструктура, зосереджуватися тільки на отриманні прибутку неправильно. Краще купувати машини і комп'ютери - і отримати більший дохід в майбутньому ».
Тому з 2016 року основним пріоритетом Укрпошти стало оновлення застарілого матеріального фонду. Упродовж двох попередніх років підприємство інвестувало в це 400 млн. Цього року на ці ж потреби у Укрпошти заплановано всього 60 млн. «На балансі підприємства більше 20 000 комп'ютерів. Комп'ютер живе в середньому п'ять років. Тобто щороку потрібно купувати хоча б 4000 штук - для того, щоб оновлювати ті, що є. Нам же дістався фонд комп'ютерів, які старше 10 років», - коментує Смілянський.
Керівник Укрпошти відзначає, цей квартал став першим, в якому підприємство отримало прибуток. «Попри зростання виручки, минулий рік ми закінчили зі збитком 500 мільйонів гривень. Одна з наших послуг - доставка пенсій. Тариф на цю послугу не змінювався з 2004 року. Нам держава покрила витрати на доставку пенсій - ми почали отримувати прибуток ».
Крім того, значну частку бюджету Укрпошти становить фонд заробітної плати. Тому підвищення мінімальної зарплати значно вдарило по фінансових показниках підприємства. «Коли я прийшов в Укрпошту в 2016 році, зарплата листоноші була 1550 гривень. У 2019 мінімальна зарплата листоноші склала 4173. А тариф на доставку пенсій не змінився».
До призначення на посаду голови Укрпошти Смілянський працював в компанії KPMG в Нью-Йорку. Він зізнається, що в Україні у всьому потрібно розбиратися в найменших деталях. Гендиректор Укрпошти наводить як приклад послугу Smartbox, яку нещодавно ввели на підприємстві. Тепер кожен українець може придбати фірмові коробки різних розмірів, вартість доставки яких не залежить від ваги і вже включена в ціну. «Послуга користується попитом, але не настільки як ми розраховували. Більшість посилок в Україні пересилається по післяплаті. І відправники не хочуть платити навіть за упаковку», - коментує Смілянський.
Але основні очікування українців від національного поштового оператора пов'язані з модернізацією відділень і послуг: «На кожній конференції у мене запитують, коли ми почнемо використовувати дрони. Але важливо не як доставляти, а з якою метою. Людям потрібна доставка в зручний час. Удома вони, в основному, з 6 до 9 вечора. Як робить Amazon в Нью-Йорку? Ставить почтомати. Ви приходите додому, а посилка вже вас чекає. Через два роки в США встановлять почтомати з холодильниками - у них стрімко розвивається доставка їжі».
Смілянський зазначає, що переймаючи зарубіжний досвід, потрібно звертати увагу на особливості роботи в Україні. Через те, що в Україні 90% посилок - з післяплатою, почтомат повинен приймати гроші. «У нас люди один одному не довіряють, тому вони хочуть подивитися посилку перед тим, як її прийняти», - розповідає гендиректор Укрпошти.
Розмірковуючи про конкуренцію, Смілянський говорить, що не можна порівнювати Укрпошту з приватними службами кур'єрської доставки. «Вони працюють там, де хочуть і за такими правилами, які самі собі встановлюють. Укрпошта - член всесвітнього поштового союзу. Якщо з віддаленій села відправили лист до Австралії, ми зобов'язані його доставити ».
Ще одна проблема в тому, у деяких конкурентів співробітники оформлені як приватні підприємці: «У них водій кожної вантажівки - окремий ФОП. А ми платимо 40% податок з кожної зарплати ». Але Ігор Смілянський обіцяє, що буде займатися виключно модернізацією Укрпошти, а не створенням перешкод конкурентам: «Я не хочу, щоб Укрпошти були якісь переваги. Я хочу, щоб всі грали за однаковими правилами».