Інновації з мінімальними витратами: як відбудувати Україну краще з меншими ресурсами - Наві Раджу для ReInforceUA

07 липня 2022

Як ефективно використати наявні ресурси для кращого результату, чому співпраця може переважати вигоди конкуренції і що дає інклюзивність в економічних процесах? Цьому і не тільки була присвячена лекція від Наві Раджу, дослідника інновацій та лідерства, одного з топ-50 мислителів сучасності. На запрошення Бізнес-школи МІМ він долучився до проєкту ReInforceUA, покликаного допомагати українському бізнесу знаходити кращі рішення у кризових ситуаціях.

Про підхід «джугаад»

Ми знаємо, що криза містить в собі стимул для зростання. Мій улюблений телегерой Мак Гайвер відомий тим, що виходить з будь-якої ситуації, використовуючи обмежені ресурси – він має здатність дивитися на кожну проблему як на рішення. Десять років тому я написав книгу «Інновації Джугаад» -  це індійське слово, яке означає можливість вирішувати проблему обмеженими ресурсами. Українською ми називаємо це винахідливість. Джугаад має три важливі компоненти: бути ощадливим, винахідливим і не скаржитися, що немає  грошей, людських ресурсів чи технологій. Потрібно визначити головне і оптимізувати ті ресурси, які у вас вже є. Іноді їх навіть у надлишку, але вони недооцінені. В Індії один гончар зробив холодильник з глини. Фактично він використовував те, що знав, щоб створити те, що є дуже цінним для селян в Індії, де немає електроенергії. У такому холодильнику можна зберігати фрукти й овочі – це приклад Low-tech. Якщо говорити про Hi-tech, то варто згадати data-центри, які використовують 3% електроенергії світу, половина якої йде на їх охолодження. Але було винайдено цифрові радіатори, щоб на основі надлишку тепла від обробки даних обігрівати офіси. Так само використовують цифрові бойлери. Це дає змогу скорочувати викиди від data-центрів на 75%.

Про більший ефект тими самим ресурсами

Варто бути винахідливим і швидким. Під час епідемії ковіду в Італії лікар за допомогою дизайнера перетворив маску для дайвінгу на кисневу. Завдяки винахідливості він перетворив звичайну маску на медичний прилад. Або колишній керівник Рено Луї Шватцер запитав себе, а чому не створити машину за 5 тисяч євро? У 1999 році це вважалося просто безумною ідеєю, але вони запустили модель «Логан» за такою ціною і на цьому вони не зупинилися, а поїхали в Індію. У 2015 році створили там машину, яка потребувала втричі менше затрат на R&D, і її продавали вже за 3,5 тисячі доларів. Далі вони взяли ту саму платформу машини і створили електроавтомобіль, який у 2019 році продавали за 8 тисяч євро. А минулого року вони додали нові характеристики безпеки і у Франції вона продавалась за 12 тисяч євро. Але всі ці моделі використовують одну і ту саму платформу, щоб у різних країнах створювати  різні машини.

Про інклюзивність

Те, що ви робите, має бути інклюзивним. Я жив у Кремнієвій долині, телефон від Apple тоді коштував тисячу доларів і тільки 10% населення світу могли ним користуватися. А що ж до 90%? У них також є право мати такий телефон і комунікувати. Тож ми говоримо про інклюзивні інновації, вони мають бути доступні навіть тим, у кого нема великих статків. Наприклад, недоношених дітей ми тримаємо в інкубаторах, які коштують 20 тисяч доларів. Крім того, потрібна електроенергія, яка дуже дорога і ненадійна в країнах, що розвиваються, в Африці чи Азії. П’ятеро студентів із Стенфордського університету розробили інкубатор, який виглядає як спальний мішок, а всередині матеріал, подібний до воску. Він розтоплюється і шість годин дитина може бути в належній температурі. Це коштує всього  200 доларів, тобто 1%  від вартості тих інкубаторів, які продають на Заході. Це рішення врятувало 300 тисяч життів малят. Отже, ми можемо створювати рішення, які принесуть більше надії для мільйонів людей по всьому світу.

Про корисні інновації і …не дуже

Коли ви хочете трансформувати Україну, дуже важливо культивувати ставлення джугаад. Також потрібно думати економно та інклюзивно – це міняє підходи і мислення. Для того, щоб збудувати кращу Україну, потрібні інновації, потрібен інший підхід. Однак не всі інновації однаково важливі: я бачив проєкт, в який інвестували 1400 млн доларів для розвитку компанії, що продавала сокодавильну машину за 400 євро. Вона не була більш ефективною, ніж пристрій за 20 доларів, де ви робите соки вручну. Я про те, що іноді використовують багато коштів на марні інновації. Однак у порівнянні з пристроєм, що тримає тепло для малят, це не затратне рішення, при тому дуже ефективне і дуже корисне.

Про розтягування ресурсу

Якщо говорити про оптимізацію ресурсів і їх розтягування, подивіться на те, що у вас є і зробіть максимум з ними. В Ізраїлі, де пустеля і не вистачає води, є стартапи, які використовують воду з повітря. Наприклад, компанія Watergen виготовляє машини, які абсорбують вологу, очищають її і з цього роблять питну воду. Це таке рішення може бути корисним для Каліфорнії чи Лос-Анжелесу, де також може бути дефіцит води. В Україні буде дефіцит матеріальних ресурсів – капіталу, нових технологій, навчених співробітників. Важливо визначити, які нематеріальні ресурси є в наявності – винахідливість, емпатія, технічний досвід, соціальний капітал, довіра, яка є в українському суспільстві. Це ті ресурси, які  можуть створити велику додану вартість і трансформувати Україну більш активно. 

Нагадуємо, для зареєстрованих користувачів доступний повний запис лекції на сайті ReInforceUA. Стежте за оновленнями та анонсами і не втрачайте можливості стати учасником ексклюзивних онлайн-зустрічей з провідними мислителями сьогодення. 

Наступна лекція відбудеться 13 липня о 18.00 за Києвом. Тема  - «Міжнародні питання з прав людини та бізнесу: Україна в глобальному контексті». Спікер - Джон Моррісон, який входить до топ-25  найвпливовіших осіб у боротьбі проти сучасного рабства, співголова Глобальної Ради Майбутнього з Прав Людини Давоського форуму, 2020-2022. Деталі та реєстрація тут