MBA - будувати бізнес вдовгу
Олександр Сударкін про зміни в програмі Executive MBA в МІМ
11 червня 2020"На МВА ми вчимо думати наперед. Це боляче, це складно, але це змінює світогляд і дає зовсім інший результат і в бізнесі, і в житті", - говорить Олександр Сударкін. У червні 2020 він зайняв посаду директора програми Executive MBA в МІМ.
В інтерв'ю він розповів, як МВА допомагає піти від мислення дрібного підприємця і побудувати масштабний бізнес, чому разові бізнес-тренінги під потребу створюють у підприємця лише кашу в голові, а також про те, що тепер в програмі МВА від МІМ будуть частіше застосовуватися найсвіжіші українські бізнес-кейси
Якою найголовнішою навичкою повинен володіти бізнесмен? Він повинен вміти вирішувати слабоструктуровані бізнес-завдання.
Коли підприємцю треба прийняти якесь рішення, йому ніхто не розкладає ситуацію, як у підручнику. Наприклад, тут ми використовуємо метод "риб'ячої кістки", а тут треба вирішити таке-то завдання з фінансового аналізу. Так не буває. У бізнесі та в житті, щоб застосовувати ті чи інші управлінські інструменти, потрібно навчитися бачити їх необхідність і доречність.
І тому оновлена програма МВА буде заточена під те, щоб навчити вирішувати завдання, актуальні для слухачів зараз і в майбутньому.
Для початку ми грунтовно переглянемо начинку програми. Але мова не про те, щоб створювати МВА з нуля. Курси та дисципліни, які входять до складу програми, регулюються міжнародними асоціаціями АМВА та CEEMAN, акредитації в яких у нас є.
Що ж ми будемо робити? Ми посилимо програму, взявши найсвіжіші бізнес-кейси з практики українського та міжнародного бізнесу. Для цього ми зараз проводимо опитування серед наших слухачів і випускників про те, що у них болить в бізнесі, і які знання і навички потрібні, щоб ці болі вирішити. Це стане однією з родзинок оновленої програми.
Кейс-метод
З чим традиційно стикаються ті прогресивні викладачі, які використовують кейс-метод? З тим, що підготовка повноцінного кейса, наприклад, по гарвардським стандартам - це десятки годин роботи. Збираєш інформацію, вивчаєш, структуруєш, аналізуєш, поринаєш в ситуацію. Це майже як написати книгу.
При цьому ми просто можемо сильно спізнюватися в часі. Деякі кейси, які зараз вивчають в бізнес-школах, засновані на подіях 70-80 рр. З одного боку, вони потрібні. Вони корисні. Через рішення кейсів виробляються компетенції. А потім ці компетенції допомагають вирішувати вже реальні завдання з життя, сьогоднішні і завтрашні. З іншого боку, через це відставання, деякі завдання, з якими стикаються наші слухачі прямо зараз, можуть бути ще не розглянуті ні в одному кейсі. І це біда.
Світові тренди в більшості випадків до нас дістаються з певною затримкою. Наші викладачі читають літературу і вивчають свіжі кейси з тих же Штатів, тому що, з великою ймовірністю, через 2-3 роки вони стануть актуальні у нас. Наприклад, на одній з програм в МІМ ми розглядаємо відносно свіжий кейс з гендерної рівності в управлінських командах. Для України це тільки-тільки починає ставати актуальним. Хоча для США це поточна реальність, ігнорувати яку не можна ніяк. У нашому ж бізнес-середовищі поки на це можна закривати очі.
Але наші слухачі, вивчаючи такі приклади, розуміють, що вони працюють не на вчора і не на сьогодні. Вони працюють на завтра.
Онлайн карантинний і не тільки
З початком кризи ми вскочили в тримісячний експеримент - продовжувати навчання в умовах соціальних обмежень. Ми не зупинялися ні на день. Як і всім, нам допоміг Zoom. Крім того, ми переробили формат подачі матеріалу. Лекції стали коротшими, з чіткою покроковою структурою. І викладачі і слухачі за цей період освоїли безліч корисних онлайн-навичок і ми плануємо використовувати це в оновленому форматі нашого курсу МВА.
Багато наших слухачів зараз спокійніше погоджуються на навчання через Zoom, тому що управляли бізнесом під час карантину вони також через Zoom. І їх співробітники цілком успішно працювали через Zoom. Якщо можна працювати через Zoom, то можна і вчитися через Zoom.
Для бізнес-школи онлайн-формат розширив можливості в роботі з гостьовими спікерами. В офлайні навіть з тими, хто живе в Києві, є складнощі. Людині треба вирвати час з розкладу не тільки на саму лекцію, а й на логістику, потім вписатися в київський трафік... Зрозуміло, що з зарубіжними топовими спікерами складності ростуть в геометричній прогресії. Зараз же, для того, щоб такому спікеру прочитати лекцію в МІМ, досить натиснути одну кнопку.
МВА або курси-тренінги
Вчитися в бізнес-школу йдуть талановиті управлінці в бізнесі. Вони хочуть розібратися. Вони хочуть зрозуміти. Вони хочуть чогось добитися. Вони вже походили по тренінгах та зрозуміли, що від несистемного навчання, коли один тренер суперечить другому тренеру, той суперечить третій книзі, а четвертий суперечить фактам - в голові каша.
І, щоб від усього цього отримати користь, людині треба практично створити самому під себе цілісну освітню програму з розрізнених тренінгів. В принципі, це можливо. Але є нюанси.
По-перше, бізнесмен може навіть не підозрювати, що у нього є потреба в якомусь конкретному курсі. А по-друге, не всі потрібні курси є у вигляді тренінгів. Наприклад, зовсім недавно наш викладач Михайло Кухар випустив на відкритий ринок курс з макроекономіки. Де ви бачили тренінги з макроекономіки? Їх просто немає. Але без макроекономіки системне розуміння бізнесу неможливо. У людини просто не буде потрібного світогляду. Він приречений залишатися дрібним підприємцем, мислити, як дрібний підприємець - робити сьогодні, щоб отримати завтра. А робити сьогодні, щоб отримати через рік - для цього потрібні фундаментальні знання, які й дає бізнес-школа.
І саме за це людина платить солідні гроші, коли йде на МВА. Хоча, якщо порахувати всю ту начинку, яку ми даємо в програмі, та спробувати зібрати хоч якийсь аналог з різних тренінгів, можливо, друге буде навіть дорожче.