Майбутнє у метавсесвітах: токенізація людей та нові правила в бізнесі

16 листопада 2021

Метавсесвіт від Марка Цукерберга – не перший, і точно не буде найпопулярнішим, хоча його презентація і спричинила глобальне публічне обговорення. Страхи, мрії, прогнози, а також реальні кроки у новому, віртуальному світі – цьому був присвячений ефір на МІМ-TV. Публікуємо вибрані цитати від наших гостей: про бізнес, виклики для особистості і суспільства в цілому.

Артем Шевченко, СЕО маркетплейса «Епіцентр»

- Історія з Фейсбуком і його ребрендинг – це ледь не кінцева віха в історії з метавсесвітом. Вона почалась років 3-4 тому, тож є низка проєктів, які вже працюють. Там не просто грають в ігри, а навчаються, працюють і заробляють гроші у рамках робочого дня. Тому для мене це зрозумілий наступний крок у тому напрямку, куди ми загалом всі йдемо.

- Я особисто для себе не ставлю знак «дорівнює» між віртуальною реальністю та метавсесвітом в цілому. Ключовим драйвером метавсесвітів буде криптоіндустрія і загалом технологія блокчейну. Будь-який товар у віртуальному світі повинен мати певний ідентифікатор, що він справді існує і він ваш, звідки з’являється пряме застосування технології NFT, яка унікалізує будь-що в онлайні. І друга історія, яка називається paid to learn, що дасть змогу знаходитися там не просто так, а генерувати прибуток за це.

- Прямо завтра ми не зануримося у метасвіти. Я думаю, це горизонт подій 4-5 років, щоб це стало помітно для всіх. Але вже зараз важливо розуміти, що це не лише про ігри чи аватари. Це про  спосіб взаємодії зі світом, який, скоріш за все, породить багато нових варіантів застосування себе. З’являться нові професії, а люди, які на сьогодні не можуть  реалізувати себе з різних причин, зможуть ширше і якісніше застосувати свої навички, знання чи вміння. І це добре. Однак, ця історія не зарегульована і треба витратити багато часу, щоби зрозуміти, а як це все буде? І ще я впевнений, що Мета буде не найпопулярнішим метавсесвітом.

Марія Терехова, співвласниця Групи компаній X-tend Group, керуючий партнер та засновник New Fashion Zone, випускниця pre-MBA 2006

- Цього року ми вперше провели конкурс молодих дизайнерів не на подіумі, а спільно з українською платформою Proof of love, яка випустила фешн-коїни. Це відбулося у віртуальному просторі з використанням криптовалют, що було абсолютно новим для креативних людей в Україні і для дизайнерів за кордоном. Спостерігається суттєвий ріст продажу і перехід великих брендів до якихось спроб себе усвідомити в новому світі. Balenciaga хоче сколаборувати свої зусилля з геймінгом, роблячи презентацію колекції 2021 року у вигляді комп’ютерної гри. Бренди намагаються  зробити події у віртуальному світі, щоб поспілкуватися з молодою цільовою аудиторією – заграють із Gen Z.

- Ми зараз проводимо міжнародний конкурс по 32 країнах. Молоде покоління розказує про свої інноваційні ідеї – чимало тих, хто вчиться в школі і коледжах бачать взагалі частину свого світу повністю у віртуальному контексті. Цікавий приклад українського стартапу DressX, який недавно «підняв» $2 млн. Їхня ідея в тому, що можна купити якусь річ, з’явитися в ній кілька разів у віртуальному світі, в Інстаграмі, наприклад. Це говорить про те, що інвестиційні хедж-фонди вже готові інвестувати у такі стартапи. А коли інвестує хедж-фонд, то це вже мейнстрім.

- Створення нових світів дуже стимулює креативність. Це дасть новий простір для креативних індустрій, в тому числі, для дизайну і бізнесу моди. Ті ідеї, що зараз генерують тінейджери і діти, які вчаться в школах, говорять про те, що ми зможемо створювати життя нашої мрії, життя майбутнього. Створюючи цей віртуальний світ, можливо, якісь речі ми будемо використовувати і в реальності.

Євген Пілецький, психолог, психотерапевт КПТ, схема-терапевт, к.ф.н., доцент

- Станіслав Лем, який не був психологом, але футурологом і письменником, сказав дуже слушну річ: є три еволюції і вони всі йдуть різними темпами. Це еволюція біологічна, найповільніша, від якої нам залишилося дуже багато неприємних подарунків, наприклад тривожні розлади, депресії. Це еволюція соціальна, яка є швидшою за біологічну. І є еволюція технологічна, яка є найшвидшою. Більшість наших  конфліктів виникає тому, що ці три еволюції не співпадають за своїми темпами.

- Я певно би дав 5-10 років на розвиток технології. Скоріше за все, у нас буде безліч метавсесвітів, між якими вибудовуватимуться взаємодії. Для мене це не тільки про роботу, це нова взаємодія з людьми і нові правила етики. Якими будуть правила метавсесвітньої моралі? Як і ким вони будуть регулюватися – про це вже починають думати. Якими мають бути правила приватності, використання аватару, бо ж можна скопіювати його. Тому токенізація і нас самих, напевно, теж відбудеться – для того, щоб мені бути унікальним аватаром, мені власне, треба бути токеном NFT.

- Яким чином вплине наявність метавсесвіту на розрив поколінь? Я думаю, що ця технологія може стати більш зрозумілою, тактильною, ніж наприклад смартфони, бо вони не є настільки інтуїтивними. Все буде відбуватися через те, що більш зрозуміле людині і є звичним для її повсякденного життя. Це дотик, це коли треба не клікнути на файл, а взяти його рукою, передати його, кинувши в людину чи щось таке. Тобто, ця технологія може бути набагато більш поєднуючою.