Комплаєнс як запорука прозорих умов ведення бізнесу: дебати у МІМ
17 травня 2018
Комплаєнс – тренд, який активно впроваджується у світі та в Україні зокрема. Навіщо бізнесу слідкувати за відповідністю до внутрішніх та зовнішніх вимог, як сформувати відділ комплаєнсу та що це дасть організації – питання, які розглядали провідні експерти, представники українських та міжнародних компаній протягом «Дебатів лідерів», що пройшли у МІМ 15 травня.
Дебати стали частиною програми Business Integrity Week 2018 (Тижня ділової доброчесності), організаторами якого виступили Всеукраїнська мережа доброчесності та комплаєнсу (UNIC) та Програма розвитку Організації Об'єднаних Націй (ПРООН) в Україні. Учасниками обговорення стали: Партнер з аудиту та розвитку бізнесу Baker Tilly Гагік Нерсесян, Заступник Керівника Служби комплаєнсу «Нафтогаз» Світлана Мудренко, Керівник юридичного департаменту, Уповноважена особа з питань боротьби з корупцією «Фарма Старт», група компаній Acino Ірина Головкова, Юридичний радник Eleks Андрій Волос, Фінансовий директор Oriflame Україна Леся Курилко, Директор з комплаєнсу «Київстар» Тетяна Кирик та Директор, управління ризиками KPMG в Україні Олена Ісаєва. Модерувала зустріч Катерина Глазкова, виконавчий директор Спілки українських підприємців.
«Питання, які виносяться на обговорення протягом Тижня ділової доброчесності, є основоположними для розуміння, як має розвиватись український бізнес у відповідності із основними трендами розвитку світового бізнесу», - зазначив Олексій Виноградов, Віце-президент Бізнес-школи МІМ, який відкривав Дебати.
Комплаєнс є одним із таких трендів. В контексті українських реалій, коли умови ведення бізнесу далекі від прозорості та відкритості, впровадження та контроль відповідності підприємницької діяльності до законодавства, нормативних актів, високих корпоративних та етичних стандартів великих міжнародних бізнес-структур є надзвичайно актуальними.
«Ідеї чесності та прозорості бізнесу ми передаємо не лише нашим слухачам, а й усім, хто є в орбіті МІМу. Це невід’ємна частина нашої філософії – допомагати розвивати вітчизняний бізнес, покращувати умови для нього, пропагувати високі стандарти підприємницької діяльності», - додав Олексій.
«Методики комплаєнсу потребують не лише виконання, а й постійних корегувань відповідно до законодавчих та інших змін. – зауважив Гагік Нерсесян. – Одне із завдань комплаєнс офіцера – приведення цих методик до відповідності нормативно-правовій базі. Якщо ж мова йде про великі транснаціональні компанії, до завдань комплаєнс офіцера додається адаптування політики та методики комплаєнсу материнської структури до умов локального бізнесу. В залежності від масштабів організації ці функції може виконувати одна особа або одразу група фахівців. Зрештою, такі зусилля з боку бізнесу формують прозорість, прозорість – це запорука довіри до інших учасників ринку, партнерів, контрагентів. А там, де є довіра, є ефективність і прибуток для бізнесу. Це нерозривний взаємозв’язок».
«Наразі в Україні комплаєнс є важливим для компаній, які залучають іноземні інвестиції, отримують IBRD-кредити або мають міжнародні проекти. Решта бізнесу працює у рамках обережного дотримання законодавчих норм. Однак комплаєнс – це дещо більше та ширше поняття, яке переходить у етичні норми», - зазначила Ірина Головкова.
Допоки приватний бізнес ще вирішує, чи долучитись до тренду доброчесності, методики компаєнсу впроваджують державні організації. Зокрема досвідом створення комплаєнс-відділу з учасниками обговорення поділилась Світлана Мудренко. За її словами, впровадження комплаєнс-функції в «Нафтогазі» є урядовою ініціативою, передумовленою вимогами міжнародних кредиторів. «Комплаєнс як явище, культура комплаєнсу є новими для багатьох та незрозумілими. Саме тому для їх ефективного впровадження необхідна підтримка вищого менеджменту, який має демонструвати, що поділяє ці ідеї та принципи, та постійна комунікація між усіма співробітниками компанії», - резюмувала пані Мудренко.
Business Integrity Week, в рамках якого проходили Дебати, триватиме до 18 травня включно. У фокусі заходів Тижня розгляд питань поєднання ефективного управління бізнесом та ділової доброчесності.