Фактор поганої погоди: як українська мережа салонів краси Fast Line Studio адаптується під звички поляків? 

18 квітня 2023

Українська б’юті-індустрія впевнено крокує іноземним ринком і встановлює там нові стандарти якості послуг. Марія Терехова, керуюча партнерка мережі салонів краси Fast Line Studio, випускниця pre-MBA 2006 року, розповіла про специфіку роботи такого бізнесу в Польщі, прогнози щодо ринку Ірландії та як погана погода впливає на рішення клієнтів.

 - Я була співінвестором цього бізнесу ще до війни. Відкрилися ми перед ковідом, потім розвивали його у проміжку між пандемією і війною. А коли почалося повномасштабне вторгнення, треба було займатися оперативним рівнем – люди роз’їхалися хто куди, тому я увійшла в бізнес уже в ролі керуючого партнера, – розповідає Марія Терехова про перипетії, які ця справа переживала фактично від початку її заснування.

До вторгнення у Києві була мережа з п’яти салонів. Один з них був у селі Стоянка – під час наступу російські війська знищили заклад. На сьогодні в столиці лишилося два салони, ще два фактично релокувалися до Варшави та Кракова, і ще один в процесі відкриття в Ірландії.

Спочатку персонал складали ті ж самі люди, які працювали у київських закладах, але невдовзі почали набирати фахівців з ринку, але з-поміж українців.

- Основна причина в тому, що вони мають набагато кращу школу, ніж місцеві перукарі чи спеціалісти за манікюру, – пояснює Марія Терехова.

Марія Терехова

Поляків немає в основній команді салонів, однак все, що стосується просування та реклами, довірили розвивати місцевим спеціалістам. Спочатку намагалися вирішити це питання власними силами, але коли персонал почав системно вивчати польську, зрозуміли, що найкраще прокомунікувати з клієнтами можуть ті, для кого це рідна мова.

- Коли ми з польською агенцією опрацьовуємо тексти для соцмереж, то жодних шансів, щоб ми би зробили так, як вони перекладають. Ми повністю довіряємо їм робити польський переклад, український робимо самі. Англійський переклад поки закриваємо силами команди, але мені здається, що і тут ми робимо недостатньо гарно і  треба буде працювати з англомовним копірайтингом.  Може це не дуже вдалий приклад, але певно всі читали написи російською у готелях Єгипту.  Часом це було досить смішно. Тому, щоб не виглядати як готель у Єгипті, мусимо задуматися і працювати з місцевими людьми, навіть попри те, що є потяг у цьому напрямку теж працювати з нашими, які довго живуть в країні, – резюмує Терехова.

Ще в Україні салони мережі Fast Line Studio мали «фішку», яка зайшла і на іноземному ринку. Тут спеціалізуються на наданні комплексних послуг за 90 хвилин – з клієнтом на спеціальному кріслі одночасно працює чотири майстра, які роблять зачіску, педикюр, манікюр та брови. Вивчаючи польський ринок, Марія Терехова побачила, що для місцевих на першому місці – родина, на другому – домашні улюбленці і лише на третьому все інше – від роботи, захоплень і до власне б’юті-послуг.

 - Основа нашого бізнесу – саме місцеві клієнти. Є кроскультурна відмінність: передусім польський клієнт любить знижки, акції, промоції, все, що стосується агресивного дисконтного маркетингу. Поки що ми не маємо системної програми лояльності, але бачу, що без цього неможливо. Ось такий перед нами стоїть виклик, бо граємо з  найбільшими гравцями світу – міжнародними компаніями, які тут вже є.  Незалежно від того, яка галузь, акція має бути надихаючою, щоб це стимулювало попит. Особливість нашої галузі в Україні полягає в тому, що наші дівчата принаймні раз на місяць обов’язково бувають в салоні краси і роблять хоч щось. У Польщі іноді приходять клієнти, які востаннє були у салоні два-три місяці тому. Мені здається, що з нашим перебуванням в Польщі ця ситуація трохи зміниться. Наші дівчата дуже відрізняються тим, як вони споживають б’юті-послуги і це створює реальну конкуренцію і запит на красу, – додає Марія Терехова.

Вона вважає, що не слід одразу інтегрувати всі ноу-хау на іноземний ринок, більш продуктивним є спостереження за звичками клієнтів і пристосування пропозиції під їх потреби. Наприклад, у Польщі поширене використання бронювання послуг онлайн. Саме цей механізм у Fast Line Studio вважають перспективним для інтеграціїі в роботу власних салонів в Україні.

- Багато хто з нашої сфери може сказати, що у нас і так є послуга бронювання, але зробити опцію і те, щоби нею користувалися клієнти – це два різних виклики. Тут навіть є така модель, коли клієнт  підходить до вивіски салону, зупиняється, дістає мобільний телефон і робить букінг. Я на власні очі це кілька разів бачила, і це мене здивувало – це тотально інший світ порівняно з Україною. Не всі клієнти так роблять, але є така модель. Плюс упроваджувати оплату салонних послуг за допомогою картки, щоб клієнти здійснювали більше онлайн-оплат. Я прочитала, що в Європі одна з ресторацій повідомила про те, що послуги бронювання та відміни у них платні. Це може бути цікавий тренд і він мені сподобався. Бо у нашій галузі багато відмін день в день, хоча люди пояснюють, що у них змінилися плани, але це може означати, що сьогодні на вулиці дуже погана погода і я просто не хочу виходити. І насправді, ми маємо кореляцію гарної і поганої погоди з кількістю записів. Якщо світить сонце – можемо сподіватися на додаткові записи, але коли зранку йде сніг, то відвідувачів буде не дуже багато, – каже Терехова.

Стосовно того, яким буде ринок в Ірландії, казати ще зарано – дослідження і теоретичні викладки не дають реальної картини, яка стане зрозумілою хіба за кілька місяців від початку практичної діяльності. Тим не менше, у Fast Line Studio сподіваються, що знання настроїв поляків допоможе їм в Ірландії, де менше українців, але чимало тих, хто переїхав з Польщі.

Відкрити бізнес у будь-якій країні, за спостереженнями Марії Терехової, не є чимось нездоланним – це технічне завдання, яке просто треба виконати. Виклики починаються далі, зокрема, як зробити справу прибутковою.

- Б’юті є сервісом другої потреби, особливо для європейців. Це наша відмінність. Між піти в салон чи випити кави вдома, з великою імовірністю може бути вибрана кава. В Україні теж є така кореляція, але вона не така яскрава. Клієнти у нас відчувають відповідальність, що вони мають прийти, хоча теж скасовують і не беруть слухавку, але тут це масова історія, зокрема, пов’язана з погодою. Я ще не знаю, як на це впливати – може якісь заохочення робити, якщо ти прийшов у погану погоду.  Тобто маємо ось таку цікаву маркетингову знахідку, бачимо виклик і поки шукаємо, як з ним працювати.