"Африка добре заряджає на зміни"
Куратор міжнародного модуля програми SE-MBA Бізнес-школи МІМ в ПАР Вадим САВЄЛЬЄВ - про програму візиту та можливості для бізнесу, які він відкриває
01 квітня 2019«Якими б не були твої очікування, потрапивши в Південну Африку, ти розумієш, що все не так, як ти собі уявляв. У ПАР паралельно існують два світи. "Білий світ — економічно успішний, а ось населення в нетрях — за межею бідності», — розповідає викладач Бізнес-школи МІМ та керівник міжнародного модуля програми Senior Executive MBA в ПАР Вадим Савельєв.
Ця країна поєднує риси близькі як розвиненим економікам, так і країнам третього світу, і вважається одним із найперспективніших світових ринків. На її долю припадає близько 28% ВВП африканського континенту, 40% промислової та 30% сільськогосподарської продукції . Водночас, у ПАР чимало проблем, близьких до українських реалій — корупція, безробіття та економічна нерівність.
Декілька років поспіль Бізнес-школа МІМ проводить в ПАР модуль для слухачів програми Senior Executive MBA. Напередодні відрядження до Кейптауну Вадим Савельєв розповів про те, чим відрізняється африканський бізнес від українського і що чекає на слухачів програми цього року.
- Мало хто планує подібну поїздку самостійно. Поїхати в європейську країну неподалік і відвідати там будь-яку школу — легко. Але мало кому приходить у голову відправитися на інший край землі - в Південну Африку.
Навчання в ПАР дуже впливає в емоційному плані — те, що там відбувається, далеке від рутинного бізнес-процесу в Україні. Це стажування — гарна можливість подумати про нові сенси та контексти.
В Африці прекрасне середовище для народження ідей про те, як потрібно перебудувати модель управління, щоб масштабувати бізнес. За підсумками минулорічного стажування в Україні вже запущений і успішно розвивається проект з одного слухачів програми SE-MBA Бізнес-школи МІМ.
— Розкажіть про партнерів Бізнес-школи МІМ в ПАР.
- Навчання зосереджується на питаннях, які актуальні в глобальному масштабі. Але вони подаються через призму практик африканських компаній. Якщо говорити про тематики, багато уваги приділяється дигіталізації, питанням управління людьми, сталого розвитку бізнесу.
У рамках програми ми співпрацюємо з двома партнерами. У Йоганнесбурзі наш партнер — Gordon Institute of Business Science (GIBS), у Кейптауні — University of Stellenbosch Business School. Інститут GIBS входить в топ-50 кращих бізнес-шкіл світу і є кращою бізнес-школою в Африці за версією Financial Times, а університет Stellenbosch займає 39 позицію рейтингу інституту Аспена.
Це - школи зі світовими іменами, які надають контент найвищої якості.
Крім того наші слуїачі відвідують найбільші африканські компанії.
— Які саме підприємства відвідують слухачі курсу?
- Зазвичай ми підбираємо екскурсії так, щоб слухачі відвідали різні підприємства в різних індустріях, які перетинаються з їхніми інтересами: логістичні компанії, фінансові компанії, виробники, ресторанні бізнеси.
— Наскільки умови ведення бізнесу в ПАР перетинаються з тим, що ми бачимо в Україні?
- У ПАР інший формат економіки, етнічний контекст. Єдине, у чому Україна та Африка близькі, — це країни з економікою, що розвивається.
Місцева специфіка у тому, що в ПАР паралельно існують два світи. Білий світ — економічно успішний, а ось населення в трущобах — за межею бідності.
— Чи є специфіка культури бізнесу в Африці?
- Подібно до того, як у нас є три значення слова заборонено: «заборонено, але іноді можна», «небажано», «не ліз, бо вб'є», в Африці є три значення слова "зараз". До питання дедлайнів вони підходять досить вільно.
— Які відкриття ви зробили особисто для себе?
- ПАР — країна, які руйнує стереотипи. Коли ти вирушаєш туди, у тебе є певні очікування. Але потрапивши в Африку, ти розумієш, що все не так, як ти собі уявляв. Її мало з чим можна порівняти. Там дуже мало хмарочосів. У Кейптауні відносно невисока забудова.
Вирушаючи в Африку, багато хто очікує побачити тотальну бідність. У Кейптауні цього немає. Але лише бачиш тауншип, розумієш, що тебе оточує зовсім інший світ.
До речі, після візиту в ПАР в минулому році я повністю переписав курс, який називається «Поведінка споживача». Африка добре заряджає на зміни.
— Розкажіть про групу, яку зараз везете, який бізнес вони представляють?
- Складно об'єднати наших слухачів за якоюсь ознакою. Усі вони — успішні управлінці, власники бізнесу, які багато чого досягли та хочуть рухатись далі. Їм цікаві історії масштабних бізнесів, управління персоналом.
— Це вже не перша ваша поїздка. З вашого досвіду, що з програми знаходить найбільший відгук у слухачів?
- Слухачі програми — люди зі сформованою системою цінностей і інтересів. Тому кожен із них знаходить свою точку включення в чомусь абсолютно унікальному.
— Участь у закордонному модулі — ще і прекрасна можливість помандрувати. Чи плануються екскурсії, розважальні поїздки?
- Подібні активності організовуються самими слухачами — і тому кожного разу відрізняються. Минулоріч слухачі їздили до водоспаду Вікторія, у сафарі, хтось літав на гелікоптерах, хтось занурювався в клітці у водойму з акулами.